صفحه اصلی > گفتگو 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  کارخانه آرد فرد تاکستان همواره حفظ کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده است

  اختصاصی/ کارخانه آرد فرد تاکستان در سال 1363 به همت مرحوم حاج‌محسن ژوبین بنیان‌گذاری و تأسیس شد و در سال 1367 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه از ظرفیت تولید به صورت سالیانه 75 هزار تن برخوردار است و در حال حاضر صرفاً با یک سوم ظرفیت واقعی خود معادل 22 هزار تن به فعالیت می‌پردازد.

            

این کارخانه همچنین از ظرفیت ذخیره‌سازی 36 هزار تن برخوردار است و با تأمین انواع آرد به علاوه تولید آرد کامل، بازار داخلی را تأمین می‌کند. علاوه بر تنوع تولید آرد، تولید انواع سبوس، جوانه و گیاهک گندم از محصولات جانبی این کارخانه است.
مهدیه ژوبین، مدیرعامل کارخانه فرد تاکستان در گفت‌وگو با غلات نیوز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که آردسازان کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کیفیت پایین گندم‌های داخلی است. در سال‌های گذشته واردات گندم خارجی آزاد بود و مشکلی بابت مسائل کیفی در کارخانه‌های آرد وجود نداشت اما در شرایط فعلی به دلیل محدودیت در واردات مجبوریم از استان‌های دیگر که گندم مرغوب‌تری دارند، خریداری کنیم و یا به کمک بهبوددهنده‌ها و آنزیم‌ها، آرد را به کیفیتی یکنواخت و ایده‌آل برسانیم. با در نظر گرفتن اینکه خرید گندم از سایر استان‌ها و همچنین تأمین بهبوددهنده‌ها و آنزیم‌ها هزینه بالایی را برای کارخانه در بر دارد و نیز دولت چهار سال است که قیمت آرد را ثابت نگه داشته است، متأسفانه کارخانه‌ها دچار چالش و دغدغه شده‌اند.
ژوبین با اشاره به چالش‌های خرید کیسه، پرمیکس و لوازم و قطعات جانبی کارخانه تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز بیان کرد: در این شرایط از دولت این انتظار می‌رود که آردسازان را مورد حمایت قرار دهد و یا ارز دولتی در اختیار کارخانه‌ها بگذارد و نیز واردات گندم‌ خارجی را آزاد کند تا کارخانه‌ها به گندم مرغوب خارجی جهت اختلاط دسترسی راحتی داشته باشند.
مدیرعامل کارخانه آرد فرد تاکستان در ادامه گفت: کارخانه به طور ماهیانه در بخش آزاد 400 تن و در بخش دولتی 1400 تن فروش دارد. با توجه به هزینه‌ها این میزان فروش واقعاً پاسخگوی نیاز ما نیست و بخشی از هزینه‌های کارخانه را پوشش نمی‌دهد. توقع ما این است که دولت در راستای کاهش هزینه‌ها اقدامی کند تا کلیه واحدهای تولیدی آرد در سراسر کشور بتوانند فروش بالاتری داشته باشند و نیز با ظرفیت بالاتری کار کنند.
کارخانه آرد فرد تاکستان همواره حفظ کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده است. اصلی‌ترین شعار این کارخانه جلب رضایتمندی مشتری است.
ژوبین در خصوص فعالیت صادراتی این کارخانه گفت: کارخانه آرد فرد تاکستان از مجوز صادراتی برخوردار است اما متأسفانه دولت عرضه گندم صادراتی در بورس را متوقف نمود و ما از صادرات بازماندیم. انجام فعالیت صادراتی به واسطه طرح عبور موقت گندم هم با توجه به نوسانات نرخ ارز امکان‌پذیر نیست و عملاً ریسک بسیار بالایی دارد و ترجیحمان این است که فعلاً به حیطه صادراتی ورود نکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به عقیده من دولت باید شیوه حمایت از کشاورز را تغییر دهد و به عبارتی دیگر یارانه را در مسیر تولید بهینه به کشاورز اختصاص دهد. اگر دولت شیوه حمایتی از کشاورز را اصلاح کند اهداف تولید کیفی از مزرعه تا سفره محقق خواهد شد. به جای اینکه دولت مبلغی را به عنوان خرید تضمینی در اختیار کشاورز بگذارد، می‌تواند امکاناتی در حیطه تولید به کشاورز اختصاص دهد از جمله بذر کیفی و یا کود و سم‌های مخصوص کشاورزی که بتواند هزینه‌های تولید کشاورز را پوشش دهد و نیز کشاورز برای تولید کیفی انگیزه داشته باشد. این روش خیلی بهتر از این خواهد بود که دولت هرساله هزینه کند، یارانه بدهد و این یارانه به دست کشاورزان واقعی نرسد و به جیب دلالان و افراد سودجو سرازیر شود.
اخذ گواهی بین‌المللی ایمنی غذا، گواهی بین‌المللی ایمنی شغلی، تندیس و گواهی‌نامه زنان صنعتگر و مدیران برتر ایران، تولید و بسته‌بندی گیاهک گندم برای اولین بار در ایران، اخذ سیب سلامت از معاونت غذا و دارو، کسب مقام برتر اداره استاندارد، کسب مقام برتر سازمان غذا و دارو، اخذ تقدیرنامه از معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در سال 89 و کسب مقام برتر از واحد استاندارد استان قزوین از جمله جوایزی است که کارخانه آرد فرد تاکستان موفق به دریافت آنها شده است.
حمیده محمدی، مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد فرد تاکستان اظهار کرد: ما یکی از کارخانه‌هایی هستیم که برای کیفیت هزینه می‌کند. علاوه بر اینکه از گندم‌های باکیفیت کشور و نیز گندم‌های خارجی که البته با شرایط بسیار سخت به دست کارخانه می‌رسند، استفاده ‌می‌کنیم تا کیفیت آرد را به شرایط ایده‌آل برسانیم ما از سال 90 مطالعه و تحقیقات را روی بهبوددهنده‌ها آغاز کردیم، در این زمینه سرمایه‌گذاری نمودیم و دستگاه‌هایی که لازم بود، خریداری شد. در واقع هدف از چنین کاری ارتقاء کیفیت آرد و جلب رضایتمندی مشتری بوده است.
محمدی در ادامه گفت: از هنگام ورود گندم به کارخانه طبق استاندارد 104 و ضوابط کارخانه، آزمایش‌های مربوطه روی آن انجام خواهد شد. کنترل و رصد روی گندم تا لحظه‌ای که وارد پروسه تولید و از کارخانه خارج می‌شود، ادامه خواهد داشت. حتی زمانی که مشتری از کیفیت آرد دریافتی اعلام نارضایتی کند، ما به آن واحد نانوایی مراجعه و مرحله به مرحله آزمایش‌های مربوطه را انجام خواهیم داد تا مشکل، بررسی و رفع گردد.
مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد فرد تاکستان در ادامه با بیان اینکه آزمایشگاه نقش مهمی در کیفیت محصول خروجی کارخانه دارد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم دقت زیادی که ما روی دانه گندم به خرج می‌دهیم اما متأسفانه کارخانه در منطقه‌ای قرار گرفته که به گندم کیفی دسترسی ندارد و این به یک معضل بزرگ برایمان تبدیل شده است. البته ناگفته نماند شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قزوین همواره تلاش می‌کند تا بهترین اختلاط را انجام و گندم با کیفیت در اختیار کارخانه‌ها بگذارد. با اینکه برای ارتقاء کیفیت آرد از بهبوددهنده‌ها کمک می‌گیریم اما 90 درصد کیفیت متأثر از ماده اولیه مرغوب است.
محمدی با اشاره به پاسخگویی 24 ساعته و تعامل مستمر کارخانه با مشتریان گفت: یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد، فرهنگ‌سازی در خصوص آرد است؛ اینکه نانوایان سنگک‌پز‌ بپذیرند آرد این نوع نان باید تیره باشد. متأسفانه مسأله‌ای که فکر می‌کنم اغلب کارخانه‌های آرد با آن سر و کار دارند، عدم آگاهی مردم از نان تیره (سبوس‌دار) است. این مسأله موجب گردیده روی تیرگی و روشنی آرد با نانوایان دچار چالش شویم و نتوانیم آن‌ها را در مورد آنچه استاندارد است، متقاعد کنیم.
وی افزود: از طرف دیگر متأسفانه نانوایان، آرد سفید خریداری می‌کنند و برای ارائه نان سبوس‌دار به مشتری، سبوس را به صورت جداگانه در فرایند تولید نان به خمیر اضافه کرده و بدتر اینکه بسیاری از مردم با رغبت و قیمت بیشتر آن را خریداری می‌کنند. شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بسیار تلاش نمود تا فرهنگ صحیح نان سبوس‌دار را در سطح استان نهادینه کند اما فرهنگ‌سازی تنها از عهده یک نهاد برنخواهد آمد و همه ارگان‌ها باید در این راستا متحد شوند و این فرهنگ را برای مردم جا بیندازند که نان سفید، نان باکیفیتی نیست.
محمدی در بخش دیگری از اظهاراتش به دغدغه‌ها و چالش‌های کارخانه‌های آرد هنگام تحویل گندم اشاره نمود و در این‌باره توضیح داد: قاعدتاً اگر کارخانه‌های آردسازی هنگام خرید، گندم را تحویل بگیرند چون منافع خودشان برایشان اهمیت دارد، گندم باکیفیت تحویل و در نهایت همان را تبدیل به آرد می‌کنند. اما یکی از مشکلاتی که به هنگام تحویل گندم وجود دارد، ورود سیلوهای بخش خصوصی به این موضوع است. متأسفانه در سال‌های اخیر پروانه‌های زیادی برای احداث سیلوهای خصوصی در کشور صادر گردیده و اغلب در این سیلوها افرادی مسئولیت خرید و تحویل گندم را دارند که حتی تحصیلات دانشگاهی مرتبط با این حوزه را هم نداشته و با آموزش‌های حداقلی گندم را تحویل می‌گیرند و متأسفانه برخی اتفاقات هم که در پروسه نگهداری گندم در سیلوهای خصوصی رخ می‌دهد و در نهایت کارخانه، گندمی با افت بسیار زیاد تحویل می‌گیرد و با این شرایط انتظار تولید آرد باکیفیت هم از ما می‌رود. جدا از اینکه ما با افت کیفی مواجه خواهیم شد، سودآوری کارخانه پایین می‌آید و کارخانه با چالش مواجه خواهد شد. چه بسا اینکه متأسفانه بسیاری از این سیلوها محل ذخیره‌سازی خوراک دام بوده و گندم تحویل می‌گیرند و نگهداری می‌کنند. لذا ضروری است که مسئولین به این امر رسیدگی کنند و کارخانه‌ها به عنوان مصرف‌کنندگان گندم را هنگام خرید تحویل بگیرند.
فرزانه یزدی، مسئول فنی کارخانه آرد فرد تاکستان هم بیان کرد: یکی دیگر از معضلاتی که کارخانه‌ها با آن مواجه هستند، این است که هر نانوا درباره آردی که تحویل می‌گیرد یک نظر متفاوت دارد. روش پخت در واحدهای نانوایی متفاوت است و اغلب این صنف به صورت تجربی مهارت‌های پخت نان را فراگرفته‌اند بنابراین نیاز است که نانوایان تحت آموزش‌ قرار گیرند و روشی واحد برای پخت در نانوایی‌ها لحاظ شود. متأسفانه در حال حاضر ضعف آموزش و آگاهی در واحدهای نانوایی وجود دارد و این مسأله تبدیل به یک معضل برای ما شده است.


چاپ شده در نشریه الکترونیکی استان قزوین
http://ghalatnews.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=2922








 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٨ مهر ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٤٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...