صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 غلات نیوز گزارش می‌دهد؛

  نان با طعم زغال!/ گفت‌وگو با متخصصین تغذیه درباره نان‌های سوخته

  اختصاصی/ قطعاً برایتان پیش آمده که هنگام خرید نان، لکه‌های سیاه رنگی را پشت آن (سوختگی) مشاهده کنید که گویی تکه‌های زغال به نان چسبیده است!

            

بارها از سوی متخصصین تغذیه، بر احتیاط در مصرف نان‌های برشته و سوخته تأکید شده است. کارشناسان صنعت غذا بر این باورند که سوخته‌های پشت نان در درازمدت با ایجاد مواد شیمیایی و تجمیع در بدن، می‌تواند باعث ایجاد عوارضی برای سلامتی انسان از جمله سرطان شود. چنان‌که سال‌هاست سازمان استاندارد به جایگزینی حرارت غیرمستقیم به جای حرارت مستقیم در واحدهای تولیدی نان تأکید می‌ورزد!
در راستای بررسی دلایل ایجاد این لکه‌های سیاه رنگ روی نان و عوارض آن و کوتاهی متولیان مربوطه در راستای رسیدگی به این امر، به سراغ تعدادی از کارشناسان تغذیه، متولیان وزارت بهداشت و پیشکسوتان نان سنتی رفتیم.
قاسم زراعتکار، پیشکسوت نان سنتی در این خصوص به غلات نیوز گفت: سوختگی‌های پشت نان به چند دلیل مربوط می‌شود و برخی مواقع ناشی از کیفیت آرد است و کاری از نانوا ساخته نیست. البته در فصول سرد سال، این مسأله را بیشتر در نانوایی‌ها شاهد هستیم، به این دلیل که در فصل زمستان وقتی نانوا از آب سرد برای تهیه خمیر استفاده می‌کند، چسبندگی خمیر بیشتر شده و به دنبال آن مشکلات سوختگی نان پدیدار می‌شود. به همین دلیل در این فصل نانوایان باید در فرایند تهیه خمیر به تناسب میزان آب سرد از آب گرم هم استفاده نمایند.
زراعتکار با اشاره به اینکه غالباً سوختگی‌های سطح نان در نان‌های تافتون تنوری مشاهده می‌شود، بیان کرد: برخی مواقع خمیری که از قبل به دیواره تنور چسبیده، به خمیر بعدی می‌چسبد و سوختگی‌ها را ایجاد می‌کند که در این شرایط نانوا به منظور جلوگیری از این امر باید مرتب دیواره تنور را با ابزار نانوایی تمیز کند. این سوختگی‌ها اصلاً خوراکی نیست و باید حتماً قبل از عرضه به مشتری از سطح نان جدا شود.
یکی از کارشناسان تغذیه در این خصوص به غلات نیوز گفت: در مقالات علمی ثابت شده است که در قسمت‌های سوخته مواد غذایی، ماده‌ای به نام آکریل‌آمید تولید می‌شود که سرطان‌زاست و البته این ماده در نان سوخته نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر است.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه توصیه ما این است که از مصرف قسمت‌های سوخته (لکه‌های سیاه رنگ پشت نان) باید خودداری شود، مصرف نان‌های برشته هم می‌تواند در بلندمدت سلامت فرد را به خطر بیندازد چرا که نان‌های برشته نیز حاوی آکریل‌آمید هستند.
این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: در کنار آکریل‌آمیدها که در اثر حرارت بالا ایجاد می‌شوند، در پخت نان‌های سنتی ممکن است ترکیباتی هم ناشی از سوخت تنورها روی سطح نان بنشیند که متأسفانه آن هم سرطان‌زایی به دنبال دارد. در واقع در ترکیبات مربوط به سوخت تنورها، هیدروکربن‌ها هم هستند که ممکن است روی نان بنشینند و به همین خاطر ما دستگاه‌های حرارت غیرمستقیم را به جای تنور در نانوایی‌ها توصیه می‌کنیم.
در ادامه، یکی دیگر از کارشناسان تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از شیوه پخت نان‌های سنتی با حرارت مستقیم، اظهار کرد: شعله حرارت مستقیم در واحدهای تولیدی نان کشور، یکی از نواقص بسیار مهم در صنعت نان به شمار می‌آید و باید برای جایگزینی حرارت غیرمستقیم در خبازی‌ها برنامه‌ریزی شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در بسیاری مواقع درجه حرارت تنور از سوی نانوا تنظیم نشده و تنور تمیز نمی‌شود و خمیرهای از قبل چسبیده، به خمیر بعدی می‌چسبد که باید گفت مصرف آن نان فرقی با مصرف زغال ندارد! مصرف نان سوخته به لحاظ تغذیه‌ای برای سلامتی بسیار خطرآفرین است و اکیداً باید خودداری شود.
این کارشناس تغذیه در ادامه با انتقاد از عملکرد متولیان امر در قبال این مسأله مهم تصریح کرد: متأسفانه در بازدیدهای نهادهای بازرسی، رسیدگی به این مسأله مهم جایی ندارد! به همین خاطر ما همواره بر آموزش و افزایش مهارت و دانش نانوایان تأکید داریم تا از اتفاقات این‌چنینی در واحدهای نانوایی جلوگیری شود.
وی تأکید کرد که هرچه سریع‌تر تنورهای سنتی باید از واحدهای خبازی جمع‌آوری شده و دستگاه‌های حرارت غیرمستقیم جایگزین شعله‌های تنور در نانوایی‌ها گردد!
در نهایت به سراغ رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت رفتیم.
مهندس سیدرضا غلامی توضیح داد: کیفیت آرد، حرارت مستقیم تنورهای سنتی و نازک بودن بیش از حد استاندارد خمیر می‌تواند از دلایل ایجاد سوختگی‌های نان باشد.
غلامی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: سوختگی‌های نان عمدتاً در واحدهای تافتون تنوری قابل مشاهده است. در نان‌های لواش به این دلیل که بیشتر به صورت دستگاهی پخته می‌شوند، چندان سوختگی اتفاق نمی‌افتد و در برخی مواقع هم در نان‌های سنگک تنوری شاهد این مسأله هستیم.
وی افزود: برخی مواقع مشتریان از نانوا تقاضای نان برشته دارند، منتها با توجه به کاهش وزن چانه در بسیاری از نانوایی‌ها، خمیر از حد استاندارد نازک‌تر شده و در این قسمت‌ها سوختگی‌ها (لکه‌های سیاه رنگ) روی نان پدیدار شده و نان را تبدیل به زغال می‌کند!
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در ادامه گفت: نظارت بر کیفیت نان بر عهده اتحادیه‌های صنف نانوایان است و کارشناسان ما ناظرین بهداشتی هستند کههنگام بازدید از نانوایی‌ها، عمل‌آوری صحیح خمیر، تنظیم درجه استاندارد حرارت تنور و عدم عرضه نان سوخته به مصر‌ف‌کننده را به خبازان توصیه می‌کنند.
اما غلامی معتقد است آکریل‌آمید یکی از ترکیبات حلقوی است و زمانی در برابر حرارت مستقیم ایجاد می‌شود که ترکیبات آن ماده غذایی حاوی چربی (عموماً چربی‌های حیوانی) باشد. سوختگی سطح نان (لکه سیاه رنگ)، کربن ایجاد می‌کند که چندان خطرناک نبوده اما می‌تواند در درازمدت سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد.

در این‌باره با بسیاری از کارشناسان تغذیه به گفت‌وگو پرداختیم که هریک نظرات متفاوتی را ارائه دادند. اما در مجموع متخصصین تغذیه بر این باورند که مصرف ترکیبات آردی که در فرایند طبخ نان می‌سوزد، قطعاً در درازمدت برای سلامت مصرف‌کننده خطرآفرین خواهد بود.
اهمیت نان در هرم غذایی جامعه، یک امر بدیهی است که همواره بر آن تأکید شده است. در سال‌های اخیر دولت سیاست ثبات نرخ نان را در راستای حمایت از جامعه در پیش گرفته در حالیکه متأسفانه این سیاست، تبعات منفی به دنبال داشته و مهم‌ترین آن به صدا در آمدن زنگ خطر سلامت نان بوده است.
با توجه به آنچه در این گزارش بیان شد، این انتظار می‌رود که در راستای حفظ سلامت نان، پرونده نان‌های سوخته به جد از سوی دستگاه‌های متولی در کشور پیگیری شود!

خبرنگار : سیمین باقری

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٩ دی ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٤٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...