صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  حلقه مفقود کیفیت آرد ونان در اردبیل

  اختصاصی/ نانوایان شهر اردبیل در حالی از کیفیت آرد این شهرستان اعلام نارضایتی می‌کنند که متولیان دولتی دلیل کیفیت پایین نان این شهرستان را ناشی از بی‌انگیزی نانوا برای تولید نان کیفی و حذف خمیرمایه از نان‌های سنتی می‌دانند.

            

به گزارش غلات نیوز، علاوه بر مهارت نیروی انسانی و تجهیزات پخت، ماده اولیه (‌آرد) نیز در تولید نان بی‌کیفیت بسیار اثرگذار است. نانوایان اردبیل این روزها با چالش تامین آرد کیفی مواجه هستند و رئیس اتحادیه نانوایان این شهرستان دلیل کیفیت پایین نان‌ها را ناشی از بی‌کیفیتی آردها عنوان می‌کند.
بهنام اسماعیل‌زاده، رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در گفت‌وگو با غلات نیوز در این باره خاطرنشان کرد: متاسفانه آردهایی که این روزها روانه واحدهای نانوایی می‌شود، کیفیت پایینی دارد.
وی افزود: ضعیف بودن آردها مصرف نمک را در واحدهای صنفی افزایش داده و از طرف دیگر درصد رطوبت آردها بالاتر از حدمجاز است.
اسماعیل‌زاده ادامه داد: متاسفانه هرساله با آغاز فصل خرید تضمینی گندم، نانوایان با معضل بی‌کیفیتی آردها روبهرو می‌شوند و این مشکل تا پایان مهرماه ادامه دارد و به مرور در آبان‌ماه برطرف می‌شود.
رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در ادامه اظهار کرد: معمولا در این مقطع، خواب گندم‌ها رعایت نمی‌شود و گندم‌های تازه، وارد چرخه استحصال آرد شده و در نتیجه سستی آردها را به دنبال دارد.
به گفته وی، شهرستان اردبیل دارای 7 کارخانه آردسازی فعال بوده که آرد نانوایان این شهرستان را تامین می‌کند و از این میان، فقط سه کارخانه قادر به تولید آرد کیفی هستند.
اسماعیل‌زاده افزود: کارخانه‌هایی هم که آرد کیفی تحویل نانوایان می‌دهند، طبق اظهارات خودشان گندم کیفی را به صورت آزاد از استان‌های دیگر خریداری و با گندم‌های اردبیل اختلاط می‌کنند.

* حذف خمیرمایه از نان، کاهش کیفیت را به دنبال داشته است

اما جلیل خیابانی، مدیر کنترل کیفیت شرکت غله و خدمات بازرگانی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأیید کیفیت گندم‌های این استان بیان کرد: در حال حاضر استحصال آرد در اردبیل تماما از گندم‌های محلی استان صورت می‌گیرد و 90 درصد از گندم‌های استان، کیفیت بالاتر از حد متوسط دارند به طوری که گندم‌های استان اردبیل جهت اختلاط و کیفی‌سازی آرد به سایر نقاط کشور ارسال می‌گردد.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی حاکم بر صنف نانوایان در حال حاضر مطلوب نیست و نانوایان از قیمت نان ناراضی هستند اما کیفیت آرد را بهانه بی‌کیفیتی نان می‌کنند.
خیابانی افزود: ما به طور ماهیانه آرد 10 درصد از واحدهای نانوایی اردبیل را نمونه‌برداری می‌کنیم و به ندرت آردهایی مشاهده می‌شوند که درصد سبوس‌گیری در آن‌ها رعایت نشده یا میزان رطوبتشان بالاست که البته کارخانه آرد مربوطه سریعا از سوی شرکت غله ملزم به جایگزین نمودن آرد کیفی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از اظهارتش با اشاره به نقش مهارت نانوا در تولید نان کیفی گفت: در بازه زمانی سال 90 تا 95 با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دوره مهارت‌آموزی برای نانوایان در اردبیل برگزار شد اما متاسفانه پس از آن دیگر اعتباری بدین منظور در استان تخصیص داده نشد البته در آن دوره هم چندان مورد استقبال نانوایان قرار نگرفت و نانوایان به اجبار درکلاس‌ها شرکت می‌کردند.
مدیر کنترل کیفیت شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در خاتمه دلیل اصلی پایین آمدن کیفیت نان را عدم انگیزه نانوا برای تولید نان مرغوب و حذف خمیرمایه از واحدهای نانوایی دانست و ادامه داد: در واقع خمیرمایه در نان‌های سنتی 70 درصد نقش دارد اما متاسفانه به دلیل افزایش چند برابری قیمت، میزان مصرف این افزودنی مهم در نانوایی‌های اردبیل بسیار کاهش یافته است.

* مقصر بی‌کیفیتی نان، نانوایان هستند و این مشکل هیچ ارتباطی به گندم و آرد ندارد!/ آرد اردبیل به کل کشور صادر می‌شود
در بخش پایانی این گزارش سامع ملکی، رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان اردبیل در خصوص اظهارات مطرح شده رئیس اتحادیه نانوایان استان مبنی بر اینکه کارخانه‌هایی که آرد کیفی تحویل نانوایان می‌دهند، طبق اظهارات خودشان گندم کیفی را به صورت آزاد از استان‌های دیگر خریداری و با گندم‌های اردبیل اختلاط می‌کنند، توضیح داد: تماما آرد استان اردبیل از گندم منطقه دشت مغان و گندم‌های بومی استان اردبیل استحصال می‌شود و از استان‌های دیگر گندم دریافت نمی‌کنیم.
وی در خصوص شکایات نانوایان از کیفیت آردها گفت: در حال حاضر آردی که میان نانوایان اردبیل توزیع می‌شود، به کل کشور هم صادر می‌گردد و تاکنون شکایتی از کیفیت آرد به ما انعکاس داده نشده است! نانوایان دورترین نقاط کشور، کرایه حمل بالایی را متحمل می‌شوند تا آرد استان اردبیل را خریداری نمایند.
ملکی ادامه داد: ادعای نانوایان اردبیل در خصوص بی‌کیفیتی آردهای استان صحت نداشته و مقصر بی‌کیفیتی نان،نانوایان هستند و این مشکل هیچ ارتباطی به گندم و آرد ندارد!
رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان اردبیل در خاتمه بیان کرد: استان اردبیل از کیفی‌ترین گندم‌ها برخوردار است البته امسال بخشی از گندم‌های منطقه دشت مغان به لحاظ کیفی دچار افت شد اما گندم‌های بومی استان همانند سال گذشته از سطح کیفی بالایی برخوردار بود.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨        ساعت:     ١٠:٢٧

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...