صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  جای خالی نان در جعبه جادویی! / مسئولین گندم، آرد و نان در اصلاح الگوی مصرف چه نقشی دارند؟

  اختصاصی/ایران در رده بالاترین کشورهای جهان از نظر سرانه مصرف نان در دنیا شناخته شده است درواقع مردم ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نان در جهان هستند که البته این مساله در میان اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه بیشتر صدق می‌کند.

            

طبق گزارش انستیتو تحقیقات و تغذیه ای کشور میانگین کشوری مصرف نان در ایران در مجموع 320 گرم است که البته در مناطق شهری ضعیف‌تر و در مناطق روستایی به بیشتر از این میزان هم می رسد. درواقع سرانه مصرف نان در ایران 117 کیلوگرم است و این آمار نشان می‌دهد که نسبت میانگین مصرف نان در ایران بیشتر از سه برابر دنیاست. بنابراین نان جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانیان دارد. 
اما متاسفانه بخش اعظم این برکت الهی تبدیل به دورریز می شود و با توجه به این مساله باید توجه بیشتری را در حوزه تولید نان به خرج داد.
این وظیفه رسانه‌های تاثیرگذاری مانند صدا و سیما است که مردم را نسبت به معیارها و مشخصه های یک نان سالم آگاه سازد تا جامعه از نانوا مطالبه نان باکیفیت و سالم کند. در چنین شرایطی که نیاز به اصلاح الگوی مصرف در کالاهای اساسی در کشور ضروری است باتوجه به اینکه نان هم جزو یکی از کالاهای اساسی به شمار می آید پس چرا رسانه ملی به اصلاح الگوی مصرف این کالای اساسی مهم نمی پردازد؟ قطعا وقتی رسانه ملی کاری از پیش نمی برد این وظیفه مسئولین حوزه گندم آرد ونان است که با مذاکره، جلسات و مکاتباتی که با صدا و سیما دارند مسئله بغرنجی که گریبانگیر این صنف شده را به رسانه ملی انتقال دهند و از آن ها مطالبه نمایند که به جای پخش برنامه های تکراری وقت خالی صدا و سیما را با برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مهم بالاخص نان پر کنند.
مسلما تولید و مصرف نان باکیفیت موجب کاهش هزینه و خسارت های مالی و جانی خواهد شد چرا که مصرف نان سالم به عنوان اصلی ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن بوده و نیز باتوجه به اینکه بخش عمده ای از املاح مواد معدنی و ویتامین ها را به بدن منتقل می کند، میزان ابتلای افراد به بیماری های گوارشی را هم کاهش خواهد داد لذا با این وجود هزینه برای فرهنگ سازی بهتر از هزینه برای درمان است.
نان قوت غالب مردم است اما دریغ از اینکه رسانه پر مخاطب صدا و سیما اندکی به این مقوله پراهمیت بپردازد جز چند گفت و گوی ویژه خبری با مسئولین حوزه گندم و آرد ونان که آن هم البته به صورت دنباله دار نبوده و هراز چندگاهی پخش می شود و به یک نتیجه مشخصی هم نمی رسد.
البته در سال های قبل سریال ها وبرنامه هایی در حوزه نان ساخته شده اما با همه این تفاسیر بازهم کم است و اهمیت نان بیشتر از این ها را می طلبد.
متاسفانه بعضا  شاهد پخش سریال ها یا برنامه هایی در این رسانه ملی هستیم که هیچ محتوایی ندارد. دست اندرکاران و برنامه سازان به جای صرف بودجه کلان برای ساخت برنامه ها و سریال هایی که به اصطلاح قرار است برای مردم جنبه سرگرمی داشته باشد بهتر نیست بودجه ای را صرف ساخت برنامه هایی آموزشی و یا ساخت سریال هایی کنند که در کنار سرگرمی جنبه آموزشی هم داشته باشد و چه بسا اینکه به نفع سلامت جامعه هم باشد؟
قاعدتا اگر صدا و سیما بخواهد که در حوزه فرهنگ سازی نان جدی تر ورود کند با توجه به وسعتی که دارد اثرگذاری سریع تر و عمیق تری را خواهد گذاشت تا اینکه رسانه های کوچک تر مانند روزنامه ها و خبرگزاری ها بخواهند از طریق گفت وگو با چند کارشناس در این حوزه در جهت فرهنگ سازی گامی بردارند. این روش نسبت به رسانه ملی قاعدتا در طولانی مدت اثر خواهد کرد.
صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی، فرهنگی در ایران به‌شمار می‌رود و طبیعتا  این رسانه ملی ابزارهای متنوع و وسیع تری برای فرهنگ سازی در اختیار دارد و این وظیفه مسئولین صنف گندم آرد و نان است که صدا و سیما را به سوی فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف نان هدایت کنند. اگرچه اخیرا گام هایی از سوی برخی مدیران برداشته شده از جمله کانون هماهنگی زنجیره گندم آرد ونان  و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با برگزاری جشنواره عکس خوشه برداشته شده  و همچنین برگزاری نمایشگاه هایی در صنعت آرد ونان مانند  ایبکس که می تواند راهی برای فرهنگ سازی و آگاهی مردم باشد اما باتوجه به اهمیت بالای نان در سبد تغذیه ای جامعه هرچه فرهنگ سازی شود بازهم کم است و مسئولین مربوطه باید در این راستا بیشتر تلاش کنند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ١٢ شهريور ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٤٥

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...