صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  حال و روز سنگک های امروزی!

  اختصاصی/ سری به یکی از سنگکی های دولتی پز در یکی از خیابان های تهران زدیم که مشتریان زیادی به صف ایستاده بودند و برخی سفارش نان سبوس دار می دادند و برخی نان سنگک معمولی!

            

 قدیم الایام سبوس جزو لاینفک نان سنگک بود اما حالا به یکی از گزینه هایی در نانوایی ها تبدیل شده که اگر مشتری نان سبوس دار بخواهد باید نرخ بیشتری از نرخ مصوب نان بپردازد!
وقتی درخواست نان سبوس دار می دهیم نانوای محترم که حالا معلوم نیست از روی آگاهی دست به این کار میزند یا عدم آگاهی، یک مشت سبوس روی خمیر آماده نان اضافه می کند و داخل تنور می گذارد و آن وقت به گمان خودش یک نان حاوی ارزش غذایی تحویل مشتری داده است! متاسفانه مشتری ناآگاه هم گمان می کند نان سبوس دار مصرف کرده  و  از این بابت راضی است!

اگرچه سبوس برای سلامتی بدن بسیار ضروری است اما بارها و بارها درباره خطرات سبوس هایی که جداگانه روی نان در واحدهای نانوایی اضافه می شود گفته شده است و دریغ از توجه به اهمیت مساله...
حالا این بماند که این سبوس هایی که جداگانه نانوایان روی سطح نان اضافه می کنند معلوم نیست که چگونه تولید شده اند و آیا اصلا خوراک دام هستند یا انسان!؟
بسیار اسف بار است که جامعه ما با فقر فرهنگی بسیاری در صنعت نان مواجه است و قشر اندک شماری هستند که درباره سبوس و نان سبوس دار اصولی و استاندارد آگاهی دارند. این مساله نشان می دهد که صرفا فرهنگ سازی برای تولید و مصرف نان سبوس دار در جامعه اهمیتی ندارد بلکه جامعه مستلزم فرهنگ سازی صحیح درباره نان سبوس دار است.

در گذشته که فرهنگ مصرف نان سبوس دار در جامعه در حد صفر بود حالا اندکی در این زمینه رشد کرده ایم اما متاسفانه تصویر غلطی از نان سبوس دار در ذهن مردم نقش بسته و به نان هایی که نانوایان روی خمیر فراوری شده سبوس می ریزند نان سبوس دار می‌گویند!
وقتی از نانوایان یارانه ای پز دلیل این کار را جویا شدیم اینگونه پاسخ دادند: اگر آرد تیره خریداری کنیم مشتری اعتراض می کند و نان نمی خرد آنقدر واحدهای آزاد پز رشد کرده اند که با ارائه نان سفید مشتریان را به خود جذب کرده اند مشتری فکر می‌کند نانی که سفید است کیفیت بهتری دارد و برخی از مشتریان فکر می‌کنند وقتی نانوا دلیل تیره بودن نان را از سبوس عنوان می کند دروغ می‌گوید بیشتر مشتریان ما خواستار نان سنگکی هستند که سفید باشد و درصد کمی هم که نان سبوس دار میخواهند ما به صورت جداگانه سبوس را تهیه و هنگام پخت روی نان اضافه می‌کنیم
در برخی از استان های کشورمان سبوس دار کردن نان مصرفی مردم به دغدغه اصلی مسئولین تبدیل شده و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته تا جایی که فرهنگ  تولید و مصرف نان سبوس دار در آن استان جا افتاده و به خوبی رعایت می شود اما متاسفانه در تهران این مساله هنوز جدی تلقی نشده است:
اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در این خصوص بیان کرد: تعریفی که از آرد سبوس دار وجود دارد غلط است آرد سفید صرفا به آردهایی می گویند که درصد سبوس گیری اش بالای 21 درصد باشد و آردی با درصد سبوس گیری 18 به عنوان یک آرد سبوس دار تلقی می شود. البته طبق استاندارد  میزان سبوس گیری آرد سنگک باید عدد 12 باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا نان سنگک واحدهای یارانه ای پز سفید است، گفت: تمامی واحدهای سنگک پز دولتی از اختلاط آرد 12 و 15 درصد سبوس گیری شده استفاده می کنند و بنابراین آردشان سبوس دار است اما دلیل سفید بودن آردهایشان روشن بودن گندم هایی است که آرد از آن استحصال می شود.
ضمن اینکه آردهای 12 درصد سبوس گیری شده کیفیت پایینی دارند و نانی که از این آرد تولید می شود به اصطلاح ما نانوایان مشتری ناپسند است.
پابرجا درباره سبوس‌هایی که جداگانه در واحدهای نانوایی روی سطح نان اضافه
 می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه مشتریان ما زمانی که نانوا از آرد سبوس دار استفاده می کند نسبت به رنگ تیره نان اعتراض می کنند و از نانوا نانی می خواهند که فقط سطح نان سبوس داشته باشد. ما در واحد نانوایی خودمان مدتی از آرد 10 درصد سبوس گیری شده استفاده کردیم و مشتری اعتراض می کرد که چرا کیفیت نان پایین است هرچقدرم که مشتری را توجیه کنیم و بگوییم که این نان سبوس دار است و برای سلامتی مفید اما متاسفانه مردم طالب نانی هستند که رنگش روشن باشد.

نانوایان هرکاری را به تقاضای مشتری انجام می دهند و مشتریان هم نانی می خواهند که فقط سطح نان سبوس داشته باشد. در این میان باید به نانوایان هم حق بدهیم که یک بنگاه اقتصادی کوچک هستند و باید به فکر تامین هزینه هایشان هم باشند.
وی درباره نقش اتحادیه و نانوایان در راستای فرهنگ سازی نان سبوس دار استاندارد در میان مشتریان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی از توان نانوا و اتحادیه خارج است کسی به حرف نانوا گوش نمی کند و این امر باید در غالب یک حرکت ملی انجام شود. رسانه های تاثیرگذار مانند صدا و سیما خبرگزاری ها و رسانه های گروهی در فضای مجازی باید برای فرهنگ سازی وارد عمل شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک استان تهران در خصوص واحدهای نانوایی دولتی پزی که با ارائه نان سبوس دار نرخ دو برابری از مشتری دریافت می کنند توضیح داد: چنانچه واحد یارانه ای پزی که سبوس را به صورت جداگانه در واحدهای نانوایی روی سطح نان اضافه می کند و قیمت دو برابر هم از مشتری دریافت می کند در بازرسی ها مشاهده شود قطعا با آن واحد برخورد خواهیم کرد البته این تخلف ممکن است به صورت انگشت شمار در سطح شهر اتفاق بیافتد که درصورت مشاهده قطعا برخورد خواهد شد.



 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٥ ارديبهشت ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٠٣

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...