صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  تولید آرد نول در کارخانجات آرد؛ آری یا نه؟

  کیفیت گندم، آرد و نان سالیان متمادی در ایران به عنوان مسأله حل نشده در این صنعت همواره در حال بحث و بررسی می‌باشد و به تازگی مسأله استحصال آرد نول در کارخانجات آرد و تأثیر آن بر کیفیت سایر انواع آرد مطرح شده که در گفتار و مصاحبه‌های مختلف از جانب افراد متفاوت و بعضاً غیرمتخصص مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص این مساله چند نکته قابل ذکر است که در ادامه بدان ها اشاره شده است؛

            

الزامات استحصال آرد نول و توانمندی کارخانجات
باید توجه داشت که آرد نول و سایر انواع آردهای روشن حاصل از مغز دانه گندم در رده‌بندی انواع آرد در زمره آردهایی گران‌قیمت و باکیفیت مطرح می‌باشد و کارخانجات آرد در سرتاسر جهان بر تولید چنین آردی تأکید دارند.

سازندگان ماشین‌آلات و طراحان کارخانجات آرد نیز در نحوه طراحی خود چنین محصولی را پیش‌بینی نموده و عموماً الزامات لازم برای تولید آن را در نظر گرفته‌اند. تولید آرد نول و یا هرگونه آردی از گندم یک فرایند کاملاً فیزیکی می‌باشد و هیچ‌گونه تغییر شیمیایی در فرایند صورت نمی‌پذیرد. به همین دلیل مشخصات کیفی آرد تولیدی وابستگی بسیار زیادی به مشخصات مواد اولیه (گندم) خواهد داشت و این امر که تولید هرگونه آردی می‌تواند بر مشخصات کیفی آردهای دیگر تأثیرگذار باشد، امری بدیهی می‌باشد.

کارخانجات تولید آرد به مانند تمامی صنایع و واحدهای تولیدی در تمام جهان دارای یک فرایند تولیدی باشد که لازم است برای حصول به اهداف کمی و کیفی تولید، فرایند مذکور به صورت کامل و اصولی رعایت گردد و در صورت عدم رعایت کامل اصول فرایند تولید، هرگونه آرد استحصالی بدون توجه به نام و مشخصات آن از کیفیت مطلوب برخوردار نخواهد بود.
نخستین و اصلی‌ترین عامل در تعیین کیفیت مطلوب محصول تولیدی استفاده از مواد اولیه مناسب می‌باشد و همان‌گونه که پیش از این اشاره شد وابستگی کیفی آرد به گندم بسیار زیاد می‌باشد.
سایر عوامل مؤثر در کیفیت آرد تولیدی به نوع فرایند و اجرای صحیح آن و همچنین ماشین‌آلات موجود در خط تولید ارتباط داشته که در این مورد نیز کارخانجات آرد و خطوط تولید طراحی شده در آنها عمدتاً توانایی بالایی داشته و برای استحصال انواع آرد با درصد استحصال متفاوت طراحی شده‌اند.

آسیابان می‌تواند با تغییر و جابه‌جایی لوله‌های مختلف آرد استحصالی و تجمیع آنها به عنوان یک واحد از آرد تولیدی به راحتی به کیفیت و کمیت مطلوب در آرد تولید شده دست یابد که در این میان داده‌های آزمایشگاهی در شناخت فرایند و تعیین مشخصات آرد تولیدی نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.
داشتن آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز در یک کارخانه که علاوه بر آزمون‌های اجباری و استاندارد در صنعت آرد ایران، بتواند آزمون‌های کمکی و جامع در زمینه رئولوژی خمیر و سنجش مشخصات کیفی مورد نیاز برای مصرف را به انجام برساند در تولید انواع آرد همواره راهگشا خواهد بود.

حاصل کلام اینکه، کارخانجات آرد در صورت داشتن شرایط مناسب برای تولید می‌توانند انواع آرد تولیدی خود را با کیفیت مطلوب تولید نموده و به بازار عرضه نمایند. در این میان ارگان‌های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و همچنین ادارات غله و سازمان استاندارد نیز با نمونه‌برداری و تعیین مشخصات کیفی و مقایسه با استانداردهای تدوین شده از صحت و سقم فرایند و محصول تولید شده در آن اطمینان حاصل می‌کند.

آیا استحصال آرد نول موجب کاهش کیفیت در سایر آردها خواهد شد؟
بنابر آنچه که پیش از این گفته شد می‌توان دریافت که استحصال آرد نول در شرایطی که تجهیزات، دیاگرام، انجام اصولی فرایند و در نهایت مواد اولیه ورودی به یک کارخانه آرد مناسب باشد، به صورت استاندارد قابل اجرا و تولید خواهد بود ضمن آنکه انواع آرد تولیدی توسط کارخانه و همچنین ارگان‌های نظارتی مورد آزمون و تأیید قرار می‌گیرند. به همین دلیل در صورت تولید اصولی و صحیح در کارخانه آرد هیچ‌گونه آسیبی به محصولات وارد نخواهد شد.
مواد اولیه مطلوب با میزان پروتئین بالا و همچنین هکتولیتر مناسب در صورتی که دارای حداقل میزان ناخالصی و یا آفت‌زدگی باشد و در خط تولید به صورت اصولی آسیاب گردد، می‌تواند آرد مطلوب کمی و کیفی مورد نظر را تأمین نماید و استحصال هم‌زمان دو نوع آرد در صورتی که از ضرایب و درصدهای مناسب و مشخصی پیروی نماید در کیفیت هر دو نوع آرد تولیدی کمترین تأثیر را خواهد داشت و عنوان این جمله که «استحصال آرد نول موجب کاهش کیفیت آرد نانوایی می‌گردد»، فقط در شرایط غیراصولی امکان‌پذیر است که اگر بپذیریم تمامی شرایط تولید از مواد اولیه تا خط تولید و آزمایشگاه و همچنین تمامی ارگان‌های ذی‌ربط از اداره غله تا استاندارد همه و همه خطا بوده و اشتباه می‌کنند، آنگاه می‌توان جمله بالا را مد نظر قرار داد.

شرایط تولید آرد نول در ایران و زیرساخت‌های آن
کارخانجات تولید آرد در ایران عموماً توسط سازندگان نامدار و شناخته شده در جهان طراحی شده‌اند و علاوه بر استانداردهای جهانی به شرایط ویژه آب و هوایی و همچنین نوع مواد اولیه و نوع مصرف نیز توجه شده است. این امر نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط جهان به همین شکل به انجام می‌رسد.
فرایند تولید آرد و مشخصات آردهای تولیدی و همچنین آزمون‌های مورد نیاز جهت سنجش کیفی آرد در تمام جهان تقریباً مشابه می‌باشند لذا می‌توان گفت که عمده کارخانجات در ایران بر مبنای فرایند و تکنولوژی استاندارد به امر تولید اشتغال دارند. اینکه گندم ایران و واریته‌های مورد استفاده در این کشور از انواع گندم تعریف شده جهانی نباشند و یا مشخصات کیفی آنها به همراه میزان ناخالصی و یا آفت‌زدگی و بیماری‌های غلات در چه شرایطی باشند، نیازمند نمونه‌برداری، آمارگیری و تحلیل متخصصان است که در برخی از ارگان‌های ذی‌ربط در کشور این امر به انجام رسیده و عمده گندم تولید شده در ایران را از نوع ضعیف و با کیفیت نامناسب تشخیص داده‌اند که متولی آن در کشور وزارت جهاد کشاورزی و خصوصاً سازمان‌های غله و بازرگانی مادرتخصصی در امر گندم می‌باشد.

آرد نول در ایران چه وضعیتی دارد؟
با بررسی چند مورد زیر می‌توان از چگونگی شرایط تولید آرد در ایران و همچنین تناسب و یا عدم تناسب انتقادهای وارد شده به این امر اطلاع یافت.
الف- زمانی در حدود ده سال پیش آرد خبازی تولیدی با درصد سبوس‌گیری 5/13 درصد تولید می‌شد و نانوایان نیز از تجهیزات امروزی برخوردار نبودند، اما نان پخت شده بسیار مأکول و خوش‌عطر و طعم و سالم بود. این در حالی است که در همان زمان هم آرد نول به صورت هم‌زمان تولید می‌شد اما امروزه آردهای موجود در نانوایان با درصد استحصال کمتر و میزان سبوس‌گیری بیشتر به همراه تجهیزات الزامی موجود در نانواخانه کیفیتی به مراتب کمتر از گذشته را به همراه دارد.
ب- به صورت اقلیمی گندم‌های کشت شده در مناطق غرب و شمال غرب ایران دارای پروتئین کمتری نسبت به سایر گندم‌های ایران خصوصاً جنوب کشور می‌باشد در حالی که مصرف آرد نول در آن مناطق از جنوب کشور بیشتر بوده و میزان استحصال آرد نول از گندم مناطق شمال غرب ایران بیشتر است. این در حالی است که نانوایان به صورت هم‌زمان در مناطق جنوبی و مناطق شمال غربی ایران از کیفیت آرد تولیدی انتقاد دارند و این امر نیز با آمار و منطق موجود در کیفیت گندم قابل پذیرش نمی‌باشد.
ج- کارخانجات آرد در سرتاسر ایران همواره مورد بازرسی و نمونه‌برداری از جانب ارگان‌های نظارتی قرار می‌گیرند و در حال حاضر در ایران کارخانجات آردسازی نیز بر اساس امکانات و کیفیت تولید خود درجه‌بندی می‌شوند و داشتن پروانه استاندارد نیز برای آنها اجباری می‌باشد.
با وجود آردهای تولیدی مورد تأیید ادارات استاندارد و غله و بازرگانی که مشخصات تعیین شده برای انواع آرد را مورد تأیید قرار داده‌اند باز هم نانوایان از کیفیت آرد تولیدی رنجش دارند که این امر نیز با داده‌های آزمایشگاهی همخوانی ندارد.

سخن آخر
با توجه به آنچه عنوان شد می‌توان گفت که تکنولوژی و فرایند در اکثر کارخانجات ایران بسیار پیشرفته بوده و همچنین تولیدات آنها تحت نظارت ارگان‌های نظارتی و مورد تأیید آنها می‌باشد. همچنین پراکندگی واریته‌های مختلف گندم در ایران باعث شده است که برخی مناطق دارای گندم مطلوب برای آسیابانی بوده و همچنین وجود متخصصان دوره‌دیده و تحصیل‌کرده و آزمایشگاه‌های مجهز در این کارخانجات تولیدات این واحدهای تولیدی را با استانداردهای جهانی برابر نموده است.
در نهایت باید توجه داشت که برای یافتن مشکلات صنعتی گندم، آرد و نان لازم است این صنعت به صورت یک زنجیره تأمین کامل مورد بررسی قرار گیرد و تحلیل جزیره‌ای در بخش‌های مختلف این صنعت که پیش از این نیز صورت می‌گرفته است غیر از اتلاف وقت و هزینه نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت و تعیین کیفیت و نوع تولید از طریق بخشنامه و دستورالعمل خصوصاً به صورت غیرتخصصی نیز مشکل را دوچندان خواهد نمود.

نویسنده : جناب آقای مهندس سنادی زاده مدیر عامل کارخانه  آرد جوانه شوشتر

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٥٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...