صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  آسیابانان از دولت چه انتظاراتی دارند؟

  اختصاصی/ به گزارش غلات نیوز، از زمانی که ورود گندم خارجی به کشور ممنوع شد آسیابانان با مشکل نبود گندم کیفی مواجه شدند و به مراتب کیفیت آرد و نان در کشور روند نزولی را طی نمود که یکی از دلایل اصلی آن عدم دسترسی واحدهای تولیدی آرد کشور به گندم مرغوب و استاندارد بوده است.

            

 از سوی دیگر در طی مدت  سه الی چهارسالی که گذشت عدم افزایش دستمزد آسیابانی چالش هایی را برای آردسازان کشورمان به همراه داشت.
آسیابانان هم مانند هر صنف دیگری از دولت انتظاراتی دارند که شاید تاکنون برآورده نشده است. در حال حاضر عدم دسترسی به گندم کیفی و ثابت بودن نرخ دستمزد در طی سالیان متوالی اصلی ترین دغدغه کارخانجات آرد کشور است. با چند تن از آسیابان کشورمان در این زمینه به گفت وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛

 محمدرضا رضایی مدیرعامل کارخانه آرد ایثار قائنات در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی گندم  در انحصار دولت است انتظار داریم که گندم کیفی در اختیار کارخانه ها قرار دهد.
دولت گندم های باکیفیت را از کشاورز خریداری کند و گندم ها را با یکدیگر تفکیک و گندم های بی کیفیت را به خوراک دام و گندم های باکیفیت را به کارخانه ها اختصاص دهد. متاسفانه درحال حاضر دولت انواع گندم ها را بدون تفکیک به کارخانه ها می دهد و با این وضعیت توقع تولید آرد باکیفیت هم دارد.

رضایی ادامه داد: امسال چهارمین سال است که نرخ آرد و نان بازنگری نشده در حالیکه تمام هزینه های کارخانجات آرد و نان در طی این مدت افزایش چشمگیری یافته است ما این انتظار را از دولت داریم که نرخ آرد ونان را در کشور منطقی و یا در نهایت به سمت آزاد سازی حرکت کند.

در واقع آزاد سازی صنعت آرد و نان به ارتقای کیفیت کمک بسیاری خواهد کرد لذا دولت اگر می خواهد که کیفیت گندم آرد ونان در کشور ارتقا یابد، باید صنعت آرد و نان را آزاد کند.
مدیرعامل کارخانه آرد ایثار قائنات خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش عمده  ذخیره سازی گندم در کشور بر عهده دولت است و اگر ذخیره سازی گندم را به بخش خصوصی (کارخانه ها) واگذار کند کارخانه ها گندم را به نحو احسن نگهداری خواهند کرد تا دچار آسیب و آفات نشود.
 رضا حبیبی مدیرعامل کارخانه آرد مروارید آستارا در این باره گفت : هنوز کارخانه ها دستمزد سه سال گذشته را دریافت می کنند و متاسفانه دخل و خرج ها با یکدیگر همخوانی ندارد، از دولت توقع داریم بعد از گذشت سه سال در دستمزد آسیابانی بازنگری کند.
وی ادامه داد: استان گیلان گندم ندارد و ما محتاج گندم سایر نقاط کشور هستیم. خواسته ما از دولت این است که استان گیلان را برای تحویل گندم کیفی در اولویت خود قرار دهد. هیچ استانی به غیر از گیلان بدون گندم نیست و متاسفانه در حال حاضر ما به گندم مرغوب دسترسی نداریم.

  حبیبی با بیان اینکه دولت به فکر تولیدکنندگان داخلی باشد تا تولید داخلی از بین نرود، اظهار کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت وام هایی به کارخانه ها اختصاص دهد تا تولید در کشور رونق بگیرد.
 حسن جعفری مدیرعامل کارخانه گل آرد جیرفت در ادامه تصریح کرد: طی چهار سالی که گذشت آسیابان هیچ تغییر قیمتی نداشته اند درحالیکه هزینه های تبعی ما در طی این سال ها هر ساله حداقل 15 درصد افزایش یافته و در طی چهار سال حداقل 60 الی 80 درصد افزایش هزینه داشته ایم لذا دولت باید حداقل یک تغییر قیمت را لحاظ و یا در نهایت آرد را آزاد کند. در این صورت شفاف سازی نرخ اتفاق خواهد افتاد و در صنعت آردسازی رقابتی توام با کیفیت شاهد خواهیم بود و در نهایت تولید رونق می گیرد و مشتری حق انتخاب خواهد داشت.
جعفری با بیان اینکه امیدواریم صنعت گندم و آرد هرچه سریع تر آزاد شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر کارخانه ها در شرایط ورشکستگی قراردارند و ما این انتظار را از دولت داریم که دست ما را بگیرد.

مدیرعامل کارخانه گل آرد جیرفت گفت: با توجه به پراکندگی کیفی گندم در استان های کشور دولت ترتیبی اتخاذ دهد تا گندم کیفی در اختیار همه کارخانه ها قرار گیرد متاسفانه در حال حاضر اختلاط گندم در کشور درست انجام نمی شود. 
 در ادامه هوشنگ هادی پور مدیر کارخانه آرد میهن شاد در گفت وگو با خبرنگار ما ابراز کرد: انتظار ما از دولت این است که گندم خوب در اختیار کارخانه ها بگذارد. ضمن اینکه آزادسازی نرخ را که منجر به رقابت سازنده و بهینه و در نهایت ارتقای کیفیت خواهد شد عملیاتی کند.
متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی افتد و کارخانه ها با اینکه توانایی دارند اما نمی توانند رقابت سازنده ای با یگدیگر داشته باشند. انتخاب و خرید گندم بر عهده ما نیست و سطح کیفی گندم های تحویلی دولت هم پایین است.

وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون آسیابان کشور نرخ جدید نگرفته اند و با این نرخ فعلی عملا ما جزو صنایع ورشکسته هستیم چون نمی توانیم  به نوسازی تجهیزاتمان بپردازیم و در حال حاضر شرایط به گونه ای است که فقط می توانیم ادامه حیات دهیم. به همین خاطر این انتظار می رود که دولت عرصه را بازتر کند تا  کارخانجاتی که توان مندی دارند بتوانند رقابت سازنده ای داشته باشند .قطعا این مساله در نهایت منجر به تولید محصول با کیفیت تر خواهد شد.

 سید محمودرضا شریعت مدیرعامل شرکت آرد آشخانه شریعت در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد : انتظار ما از دولت حمایت های مالی به منظور بالا بردن سطح کیفی کارخانجات با استفاده از ماشین آلات مدرن و تکنو لوژی روز دنیا و ایجا‌د رقابت سالم بین تولید کنندگان است که این امر به واسطه آزاد سازی و واگذاری اختیارات به بنگاههای اقتصادی میسر خواهد بود.
 شریعت ادامه داد: واردات گندم کیفی و جلوگیری از کاشت گندم در مناطقی که بستر مناسبی برای  کاشت گندم کیفی ندارند باید در برنامه های دولت قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه دولت باید تغییری اساسی در نظام مالیاتی و قوانین کار لحاظ کند که حاصل آن اشتغال بیشتر در کشور خواهد بود.



 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٣٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...