صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  جنجالی که نان در قم به پا کرد!

  چند وقت پیش گزارشی از کیفیت نامطلوب نان در استان قم در فضای مجازی پخش گردید که ما را بر آن داشت تا برای روشن شدن ماجرا به سراغ این استان رفته و موضوع را بررسی نماییم؛ به گفته نانوایان، دلیل اصلی بی‌کیفیتی نان در استان به کیفیت آردهای تحویلی کارخانه‌ها برمی‌گردد و کارخانه‌ها هم این مشکل را به گردن گندم‌های بی‌کیفیت داخلی می‌اندازند.

            

طبق اظهارات نانوایان، در برخی از کیسه‌های آرد، کرم و حشره یافت شده و در آردها افزودنی‌هایی استفاده می‌شود که ناراحتی‌های پوستی را برای نانوایان در پی داشته است.
مسأله دیگری که نانوایان به آن اشاره کردند، وزن کیسه‌های آرد بود که به گفته آن‌ها کارخانه موظف است یک کیسه 40 کیلویی آرد به واحدهای نانوایی تحویل دهد اما کیسه‌ها عمدتاً 4 کیلو کسری دارد.
نانوایان آزادپز قم، کارخانه‌های استان‌های دیگر را ترجیح داده و به گفته آن‌ها آرد قم نه‌تنها کیفیت ندارد بلکه بابت هرکیسه که قانوناً باید 44 تا 45 هزار تومان قیمت داشته باشد، از آنها 55 تا 57 هزار تومان دریافت می‌کنند.

علی‌اکبر زارعی، رئیس اتحادیه نانوایان قم، مسأله ‌بی‌کیفیتی و سست بودن آرد کارخانه‌های استان را تأیید نمود و گفت: برای بررسی این موضوع، یک تیم بازرسی از سوی دادستانی استان متشکل از دادستانی، اتحادیه و نماینده‌ای از معاونت غذا و دارو تشکیل و  از 5 کارخانه استان بازدید کردند و مشاهده شد که در دو کارخانه از گلوتن صنعتی در تولید آرد استفاده گردیده است.
خوشبختانه این مسأله در حال حاضر رفع شده و کیفیت آرد نسبت به آن زمان بهتر شده است، این معضل در شهریورماه ایجاد شده بود  و اکنون تاحدودی  برطرف شده که البته دلیل آن به تغییر شرایط آب و هوایی برمی‌گردد.
خوشبختانه حساسیت‌ها و پیگیری‌های دادستان موجب گردید که در اختلاط‌ها هم تغییراتی رخ دهد.
زارعی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتمان این است که متأسفانه نرخ ثابتی برای آرد آزاد تعریف نشده و کارخانه‌ها به همین دلیل  آرد را با بالاترین نرخ به آزادپزها می‌فروشند. به همین خاطر واحدهای آزادپز، آردشان را از استان‌های دیگر تأمین می‌کنند که نرخ هر کیسه آرد کمتر از آردهای آزاد در استان قم است ضمن اینکه به لحاظ کیفی هم تمایل دارند آردشان را از استان‌های دیگر  خریداری نمایند.
رئیس اتحادیه نانوایان استان قم در ادامه در واکنش به اظهارات نانوایان مبنی بر وجود کرم و حشره در کیسه‌های آرد تصریح کرد: این مسأله وجود داشته است اما هنوز به طور قطعی دلیل آن مشخص نشده و احتمالاً این اتفاق در انبار کارخانه پیش آمده و همچنین این احتمال هم وجود دارد که در محل نگهداری آرد در نانواخانه رخ داده باشد که البته باید بررسی گردد.

طبق گفت‌وگویی که با برخی از کارخانه‌های استان قم داشتیم، استفاده از گلوتن صنعتی در فرایند تولید آرد را رد کرده و گفتند: گندم استان قم به لحاظ سطح گلوتن، ضعیف است و معمولاً نیاز قم از سایر استان‌ها تأمین می‌شود که البته این گندم‌های ورودی، گندم‌های باکیفیت استان‌های دیگر نبوده و عمدتاً به لحاظ کیفی جوابگوی تولید آرد مرغوب و نیاز نانوایان نیست و به همین خاطر مجبوریم گندم خارجی خریداری نماییم.
کارخانه‌های استان قم معتقدند نانوایان این استان یک روند ثابت برای پخت دارند و عملاً می‌خواهند آردی به دستشان برسد که  هرطور می‌خواهند با آن رفتار کنند درصورتی که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
کارخانه‌های استان نسبت به اظهارات و ادعاهای نانوایان مبنی بر وجود گلوتن صنعتی در آرد و ایجاد بیماری‌های پوستی به دلیل استفاده از این مواد این‌گونه واکنش نشان دادند:  این مسأله چندسال پیش هم در استان اتفاق افتاد مخصوصاً برای واحدهای سنگک‌پز که دلیل آن استفاده از افزودنی‌هایی بود که دولت ما را مکلف به مصرف آن در فرایند تولید آرد کرد. البته ما طی یک دوره نوع افزودنی را تغییر دادیم اما بازهم تعدادی از نانوایان اظهار می‌کردند که دچار بیماری پوستی شده‌اند. این امکان وجود دارد که آن افزودنی که ما به درخواست دولت به آرد اضافه می‌کردیم با افزودنی که خود نانوا در فرایند تولید نان مورد استفاده قرار می‌داده، همخوانی نداشته و این مشکلات را برای نانوا به وجود آورده باشد.

همچنین اظهاراتی در خصوص نرخ بالای کیسه‌های آرد آزاد و کسری آردهای تحویلی به خبازی‌ها از سوی نانوایان مطرح بود که کارخانه‌های استان درباره این مسأله گفتند: در استان قم بر اساس نرخ مصوبی که از سوی اداره بازرگانی اعلام شده، آرد به نانوایان فروخته می‌شود مگر اینکه نانوا آردی باکیفیت بالا و به صورت آزاد از کارخانه‌ها طلب کند که آن نوع آرد در شرایط عرضه و تقاضا قرار خواهد گرفت.
ضمن اینکه دستگاه‌های بسته‌بندی در کارخانه بر اساس وزنی که به دستگاه داده می‌شود، آرد را به صورت تمام اتوماتیک کیسه‌گیری می‌کند. از سوی دیگر، آرد با رطوبت استاندارد تولید و پس از تحویل به واحدها به مدت 20 روز در محل نانواخانه نگهداری می‌شود که مسلماً با پایین آمدن درصد رطوبت آرد، وزن کیسه خود به خود پایین خواهد آمد و در چنین شرایطی باید به تاریخ تولید آرد توجه شود.
همچنین به سراغ بهزاد رادمنش، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قم رفتیم که وی در این باره به خبرنگار ما گفت: مشکلی در زمینه گندم، آرد و نان در سطح استان نداریم و متأسفانه این مسائل از زمان ریاست جدید اتحادیه پیش آمده است. رئیس جدید از 21 شهریورماه مسئولیت اتحادیه را بر عهده گرفته و از بیست و پنجم همان ماه این جنجال را در استان به راه انداخته است درحالی که هفته قبل از اینکه ریاست اتحادیه را بر عهده بگیرد، رئیس سابق اتحادیه استان از وضعیت آرد و نان اظهار رضایت کرده بود.
رادمنش ادامه داد: گندمی که در حال حاضر در کشور تبدیل به آرد می‌شود، صرفاً گندم داخلی است و بحث‌های مربوط به استراتژیک بودن محصول گندم و رسیدن به خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ضرورت‌های تدوین شده از سوی نظام مبنی بر حمایت از تولید داخلی و استفاده از محصولات و کالاهای داخلی موجب گردیده که گندم داخلی وارد کشور نشود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قم افزود: تمام گزارش‌هایی که هر ماه از سوی مرکز پژوهشکده غلات منتشر می‌شود، نشان از وضعیت کیفی مطلوب آرد و نان در استان دارد و در سطح کشوری، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه استفاده از گلوتن صنعتی در آرد تولیدی استان را شایعه‌ای کذب دانست و تصریح کرد:  این مسأله اصلاً مورد تأیید نیست و عده‌ای این شایعات را درست‌ کرده‌اند. اداره بهداشت و اداره نظارت بر مواد غذایی و نیز اداره استاندارد، سه ارگان نظارتی هستند که به صورت مرتب از کارخانه‌ها بازدید و آردها را مورد بررسی قرار می‌دهند و ابداً چنین مسأله‌ای تأیید نمی‌شود.
در جلسه شورای سیاست‌گذاری که هفته گذشته در محل استانداری تشکیل شد، مدیران کل دستگاه‌های ذی‌ربط نظارتی، کیفیت گندم و آرد استان را در محدوده استاندارد ملی اعلام نمودند و استفاده از گلوتن صنعتی را هم در فرایند تولید آرد صراحتاً رد کردند. به علاوه این ادعا که از سوی برخی نانوایان مطرح شد که به دلیل استفاده از آردها دچار ضایعات پوستی شده بودند، از سوی ادارات استاندارد و بهداشت به شدت مورد تکذیب قرار گرفت.

حدود 800 نانوا به صورت روزانه از این آردها استفاده می‌کنند و قطعاً اگر آردها مشکل داشتند، باید هر 800 نفر به بیماری‌های پوستی دچار می‌شدند و نانوایان مبتلا هم یا خودشان مواد غیرمجاز به آردشان اضافه می‌کنند که این مشکلات برایشان ایجاد شده و یا اینکه این بیماری را از قبل داشتند و اصلاً مربوط به مواد افزودنی در آرد و یا نان نیست .
 این مقام مسئول درباره ادعای مطرح شده مبنی بر وجود حشرات و کرم در کیسه‌های آرد یکی از کارخانه‌های استان، این‌گونه پاسخ داد: اگر آرد در شرایط مناسب و استاندارد نگهداری نشود، قطعاً حشره ‌می‌زند. این مسأله در یکی از کارخانه‌های استان رخ داد که البته آرد مرجوعی از صادرات به کشور دبی بود و قرار بود برای خوراک دام ارسال شود که البته اداره بهداشت بازدید به عمل آورد و آن آرد را توقیف و کارخانه مورد نظر را به مدت دو ماه تعطیل کرد.
البته نباید این مسأله را هم نادیده گرفت که مخازن نگهداری کیسه‌های آرد در اغلب نانوایی‌ها در جوار تنور قرار دارد و یا اینکه در فضایی غیر بهداشتی و دارای نم و رطوبت نگهداری می‌شود که بسیار مستعد آلودگی است.
رادمنش در خاتمه خاطرنشان کرد: درحال حاضر هجمه‌ای علیه گندم، آرد و نان در کشور ایجاد شده و این مسأله ناشی از این است که عده‌ای از واردکنندگان گندم چندسالی است، نتوانسته‌اند نفعی ببرند و مجبورند این جنجال‌ها را درست کنند.




 

                                     تاریخ:      شنبه ٦ آبان ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٥٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...