صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  ضعف مدیریت در اصفهان، بی‌کیفیتی آرد را رقم زده است

  به گزارش غلات نیوز، کیفیت آرد، چالشی است که درحال حاضر عمده نانوایان کشور با آن مواجه هستند، چندی پیش در این رابطه خبری به دستمان رسید مبنی بر اینکه کیفیت آرد در استان اصفهان به قدری نامطلوب است که موجب شده نانوایان خودسرانه برای جبران ضعف آرد به استفاده از افزودنی‌ها و بهبوددهنده‌هایی بسیار تخصصی روی بیاورند.

            


غلامحسین کارشناس، مدیرعامل کارخانه آرد بهشت نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما معضل بی‌کیفیتی آرد را در این استان تکذیب کرد و گفت: کیفیت آرد اصفهان بسیار مطلوب بوده و نارضایتی نانوایان از آرد، مسأله‌ای کذب است. البته گاهی پیش می‌آید که گندم‌های تحویلی دولت بی‌کیفیت باشد اما ما تلاش می‌کنیم با اختلاط، این مشکل را حل کنیم و در مجموع مسأله‌ای تحت عنوان بی‌کیفیتی آرد در استان اصفهان وجود ندارد.

واردات گندم خارجی باید آزاد شود تا به نانی خوب و کیفی در کشور دست یابیم
ناظمی هرندی، مدیرعامل کارخانه آرد هرند در این‌باره به خبرنگار ما گفت: این مشکل فقط مربوط به اصفهان نیست. کل کشور از معضل کمبود و یا نبود گندم کیفی رنج می‌برد و متأسفانه مشکل بی‌کیفیتی آرد در سراسر ایران وجود دارد. البته در استان‌هایی که گندم کیفی دارند، این مشکلدیده نمی‌شود اما در استان‌هایی که گندم تولیدیشان ضعیف بوده و از استان‌های دیگر تأمین می‌شود، این مشکل بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو با استفاده از آنزیم در فرایند تولید نان مخالف است و نانوایان می‌خواهند به بهانه کیفیت پایین آرد در اصفهان، اضافه کردن آنزیم به نان را توجیه کنند.

ناظمی هرندی افزود: در تولید آرد از آنزیم‌ها و بهبوددهنده‌ها استفاده نمی‌کنیم و سعی کرده‌ایم با اختلاط، مشکل گندم را برطرف کنیم. قطعاً آردی که در حال حاضر به دست نانوایان می‌رسد با آردی که در طی چند سال گذشته با گندم‌های خارجی تولید می‌شد، قابل مقایسه نیست اما در شرایط فعلی هم که به گندم‌های خارجی دسترسی نداریم، سعی کرده‌ایم حداقل کیفیت را برای نانوایان تأمین کنیم.
مدیرعامل کارخانه آرد هرند با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل کارخانه‌های کشور در حال حاضر عدم دسترسی به گندم کیفی است، تصریح کرد: واردات گندم خارجی باید آزاد شود تا به نانی خوب و کیفی در 0کشور دست یابیم. حداقل باید 30 درصد مصرفمان در چرخه تولید آرد، گندم کیفی خارجی باشد اما متأسفانه در حال حاضر که سیاست دولت ممنوعیت واردات است، ما فعلاً به گندم خارجی دسترسی نداریم.

اختلاط گندم در کشور به درستی صورت نمی‌گیرد
در ادامه شجاعی، مسئول فنی کارخانه آرد مطهر اخوان با بیان اینکه مشکل کیفی آرد در استان اصفهان از گندم‌های دریافتی است، به خبرنگار ما گفت: توقع نانوایان امروزی بالاستو متأسفانه به جای اینکه از صبح زود خمیر نان را آماده کنند، راحت‌طلب شده‌ و می‌خواهند سریع خمیر را عمل بیاورند و در آخر همه مشکلات را هم به گردن کیفیت آرد می‌اندازند.
وی افزود: از طرف دیگر متأسفانه نانوایان علم کافی را برای استفاده از بهبوددهنده‌ها و آنزیم‌ها (افزودنی‌ها) ندارند و به جای اینکه نحوه عمل‌آوری خمیر را با حوصله و به صورت استاندارد انجام دهند، به بهبوددهنده‌ها و افزودنی‌ها روی آورده‌اند تا خمیر سریع‌تر از زمان استانداردش به اصطلاح وربیاید.
شجاعی گفت: متأسفانه مواد اولیه‌ای که در حال حاضر در اختیار کارخانه‌های استان اصفهان قرار می‌گیرد به لحاظ کیفی خیلی مناسب نیست و سیاست دولت هم بر این است که در تولید آرد صرفاً از گندم‌های داخلی استفاده شود اما در شرایط فعلیبالای 90 درصد از گندم‌هایی که در کشور کاشت می‌شود،به لحاظ کیفی، ضعیف هستند و صرفاً در برخی از استان‌های کشور آن هم به صورت محدود گندم‌های خوب کشت می‌شود ضمن اینکه در هدف‌گذاری دولت برای رسیدن به خودکفایی، کیفیت به عنوان معیار و ملاک نیست.
مسئول فنی کارخانه آرد مطهر اخوان در ادامه بیان کرد: لازمه تولید آرد خوب در کشور در اختیار داشتن گندم قوی است. در حال حاضر که دولت جلوی واردات گندم خارجی را گرفته و خرید آن هم از بازار آزاد باتوجه به قیمت تمام شده بالا به نفع کارخانه‌ها نیست،مجبوریم فقط از گندم‌های داخلی برای تولید آرد استفاده کنیم. ضمن اینکه گندم‌های مرغوب هر استان صرفاً در کارخانه‌های همان استان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مگر اینکه به کمک بهبوددهنده‌ها بتوان ضعف گندم‌ها را جبران کرد که البته هزینه‌بر است و خرید آن برای کارخانه‌ها مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: معضل گندم در کشور مسأله‌ای است که از دست کارخانه‌های آردسازی و نانوایان خارج است و با توجه به اینکه سیاست دولت، ممنوعیت واردات گندم خارجی است،همه کارخانه‌ها از وضعیت فعلی ناراضی هستند اما چاره‌ای جز تحمل ندارند. ما می‌دانیم که کیفیت آردهای تولیدی چندان مطلوب نیست و قصد نداریم که کارمان را توجیه کنیم.
شجاعی با بیان اینکه اختلاط گندم در کشور به درستی صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: گندم تولیدی استان اصفهان به لحاظ کمی و کیفی ضعیف است و به همین خاطر ما باید برای جبران این مسأله گندم کیفی زیادی به جهت اختلاط در اختیار داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر این امکان برایمان وجود ندارد. ضمن اینکه گندم‌هایی که در هرماه به دستمان می‌رسد، یکنواخت نیست و به همین خاطر نمی‌توانیم هرماه آردی یکنواخت تحویل نانوایان دهیم.

استان اصفهان به مرکز واردات گندم‌های ضعیف استان‌‌های دیگر تبدیل شده است
در ادامه، عباس‌زاده مدیرعامل کارخانه آرد صحرا خاطرنشان کرد: تمام نارضایتی‌ها از کیفیت آرد در استان اصفهان ناشی از مدیریت ضعیف شرکت غله و خدمات بازرگانی استان است که گندم‌های مرغوبی تحویل کارخانه‌ها نمی‌دهد. با توجه به اینکه گندم‌های استان اصفهان به لحاظ کمی و کیفی ضعیف است، همیشه برای اختلاط، گندم از سایر استان‌ها به اصفهان می‌آمد، اما اکنون دو سال است که اصلاً گندم از سایر استان‌ها به اصفهان ارسال نمی‌شود و اگر هم بیاید گندمی است که اصلاً در آن استان قابل مصرف نبوده و یا عمدتاً گندم‌های کهنه سال‌های قبل است. متأسفانه از استان‌هایی برایمان گندم می‌آورند که سطح کیفی گندمشان ضعیف است و فرقی با گندم‌های تولیدی اصفهان ندارد. استان اصفهان به مرکز واردات گندم‌های ضعیف استان‌‌های دیگر تبدیل شده است.
وی ادامه داد: استفاده از آنزیم‌ها و بهبوددهنده‌ها در تولید آرد با توجه به نرخ ثابت آرد در طول سال‌های متمادی و افزایش روزافزون هزینه‌ها، برای کارخانه‌های آرد به صرفه نیست مگر اینکه بهبوددهنده را به صورت رایگان دریافت کنند.
عباس‌زاده خاطرنشان کرد: گندم‌هایی که در حال حاضر به کارخانه‌های آرد می‌دهند، افت فوق‌العاده بالایی دارد. امسال که شرکت تعاونی استان، مسئول خرید گندم بود متأسفانه تقلب‌هایی در امرخرید صورت گرفت و گندمی که به کارخانه‌ها تحویل داده شده، افت بسیار بالایی دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر همه چیز برایمان تبدیل به ضرر شده است و این مسائل و مشکلات پیش روی کارخانه‌ها حل نمی‌شود مگر اینکه مدیریت شرکت غله به یک فرد توانا واگذار گردد.

در ادامه ربیعی، مدیرعامل کارخانه آرد جمشید به خبرنگار ما گفت: دلیل عمده بی‌کیفیتی آرد در استان اصفهان، گندم‌های تحویلی به کارخانه‌هاست که متأسفانه گلوتن و ایندکس پایینی دارد، به طوری که کیفیت پایین آرد در استان موجب شده نانوایان به آرد استان‌های دیگر گرایشپیدا کرده و توزیع آرد خارج از شبکه در اصفهان رواج یابد. با توجه به این مسأله و افت فروش کارخانه‌های استان، در شرایط فعلی برایمان مقرون به صرفه نیست که از افزودنی‌ها و بهبوددهنده‌ها برای جبران بی‌کیفیتی آردها استفاده کنیم.
وی افزود: اگر آرد خوب می‌خواهند باید قیمت آرد را هم افزایش دهند و قطعاً اگر نرخ آرد افزایش یابد در آن صورت برایمان صرف می‌کند که از بهبوددهنده یا گندم‌های خارجی برای ارتقاء کیفیت آردمان استفاده کنیم.
ربیعی در خاتمه به نحوه عملکرد شرکت غله استان اصفهان اشاره نمود و گفت: مدیریت شرکت غله باید دانش کافی این حوزه را داشته باشد.

گندم‌های نامرغوب استان‌های دیگر به اصفهان تحمیل می‌شود
در بخش پایانی، نعمت‌بخش، مدیرعامل کارخانه آرد غنچه تصریح کرد: مشکل اصلی کیفیت آرد در اصفهان گندم‌هایی است که عمدتاً از سایراستان‌ها وارد اصفهان می‌شود و کیفیت آنها پایین است ضمن اینکه اضافه نمودن بهبوددهنده‌ها برای رفع مشکل کیفی هم با توجه به اینکه در نرخ تمام شده آرد لحاظ نشده، برای کارخانه‌ها مقرون به صرفه نیست. در حال حاضر هم کارخانه‌های استان در شرایطی هستند که میزان درآمدشان پایین است و متأسفانه از سوی دیگر تا کنون وعده‌های دولت محقق نشده است لذا به عقیده من برای رفع مشکل کیفی آرد، ورود گندم خارجی به کشور الزامی است.
نعمت‌بخش با اشاره به عملکرد شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: مدیرعامل شرکت غله استان در چارچوب وظایفی که برایش تعیین شده کار می‌کند اما دستورهای بالادستی، باعث محدودیت فعالیتش شده است. ورود انبوه گندم‌های کم‌کیفیت به استان، خرید گندم دولتی با کیفیت پایین و نرخ بالا از کشاورزان، عدم اجازه ورود گندم خارجی به کشور و فشار بی‌حد و اندازه به شرکت غله اصفهان برای تحویل گندم‌های نامرغوب استان‌های دیگر، دستورهایی است که از تهران صادر و به استان اصفهان تحمیل می‌شود.
 وی ادامه داد: با اینکه هرساله گندم‌های مرغوب از برخی استان‌های کشور به اصفهان حمل می‌شد اما متأسفانه امسال از استان خوزستان گندم به اصفهان نیامد و شرکت حمل و نقل آبادان هزینه رانندگان را برای حمل گندم از خوزستان به اصفهان پرداخت نکرد. با اینکه از یک ماه پیش برای هر کارخانه در استان اصفهان سهمیه‌ای هزار تنی از گندم خوزستان تخصیص داده بودند، متأسفانه شرکت حمل و نقل آبادان هزینه حمل این گندم را از کارخانه‌ها طلب کرد که این مسأله در هزینه‌های ما دیده نشده و به همین خاطر گندم خوزستان به دستمان نرسید.
مدیرعامل کارخانه آرد غنچه در خاتمه بیان کرد: شاید 40 درصد از گندم‌هایی که در ایران تولید می‌شود مرغوب باشد و مابقی گندم‌ها شرایط کیفی خوبی ندارند ضمن اینکه با توجه به وضعیت گندم‌ها در کشور امر اختلاط به درستی صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر که گندم استان اصفهان نامرغوب است، از استان‌های دیگر هم برایمان گندم نامرغوب ارسال می‌کنند و قطعاً این مسأله موجب می‌شود آرد استان اصفهان کیفیت مطلوبی نداشته باشد.متأسفانه امروز، حال کارخانه‌های استان اصفهان خوب نیست.

معصومه سمایی


 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٤ مهر ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٣٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...