صفحه اصلی > یادداشت 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  دغدغه کارخانه‌های استان خوزستان برای ورود به بازار جهانی

  به گزارش غلات نیوز، طبیعتاً ورود صنعت آردسازی در کنار سایر صنایع کشور به بازار جهانی صادرات،از اهداف و دغدغه‌های کارخانه‌های آرد کشور است اما در این راه چالش‌ها و موانعی پیش روی واحدهای تولیدی است که گاهی مسیر را برای ورود به این عرصه ناهموار می‌کند.

            

سیدمرتضی سنادی‌زاده، مدیرعامل کارخانه آرد جوانه شوشتر در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: دغدغه اصلی ما برای صادرات، مسائل اداری، بحث مجوزها و کند بودن سرعت عمل است. از آنجا کهتأمین گندم بر عهده بورس است امیدواریم این پروسه طولانی نشود زیرا قطعاً در این صورت مشتریانمان را از دست خواهیم داد و این مسأله مانعی بزرگ برای صادرات است.
وی ادامه داد: قطعاً لازمه صادرات در اختیار داشتن گندم مرغوب و با درجه کیفی بالاست. با توجه به اینکه کیفیت گندم‌های ایران عمدتاً نامناسب است، اگر بخواهیم از این گندم‌ها آرد تولید و در بازار صادراتی عرضه کنیم، مشتریانمان را به طور کل از دست خواهیم داد. در استان خوزستان کیفیت گندم از لحاظ مشخصات شیمیایی آرد خوب است اما به لحاظ کارکرد کارخانه‌های آرد، مواردی مثل افت، مطلوب نیست.

مدیرعامل کارخانه آرد جوانه شوشتر تصریح کرد: برای تحویل گندم، ضمانت‌نامه‌های سفت و سختی از کارخانه‌های آرد طلب می‌کنند. کارخانه آرد یک واحد تولیدی ثبت شده و در واقع یک واحد حقوقی است و من به عنوان تولیدکننده باید وجه خود را به مقدار زیادی بلوکه کرده و ضمانت‌نامه بدهم که این ضمانت‌نامه هم سه ماه بعد با بازگشت وجه آردم آزاد می‌شود.برای یک واحد تولیدی، سخت است که در کارکرد آتی خود بابت هر حرکتی یک ضمانت‌نامه بدهد.
این ضمانت‌نامه‌ها هم موانعی در حوزه صادرات است. البته شاید حق با دولت باشد زیرا گندم را به صورت امانی با قیمتی متفاوت تحویل ما می‌دهد و انتظار داردن آن را برگردانیم اما راه حل این مورد، ضمانت‌نامه نیست.

سنادی‌زاده خاطرنشان کرد: رقیب ما در بازار صادراتی، کشور ترکیه است. ترکیه در بحث حمل و نقل، انرژی و حقوق کارگر از ما بالاتر است، بنابراین قیمت تمام شده آردش هم قاعدتاً باید از ایران بالاتر باشد. البته ترکیه کشوری با پتانسیل مثبت در بازار صادرات است و دولت این کشور به صادرکنندگان این صنعت، یارانه و کمک‌های بسیاری اختصاص می‌دهد و ممکن است از این جهت ما از کشور ترکیه عقب بیفتیم.
 در ادامه توتون‌چی، مدیرعامل کارخانه آرد دزفول گفت: مشکل اول ما در بحث صادرات، کارت بازرگانی است که ما داشتیم و چندین سال هم از آن استفاده می‌کردیماما وقتی برای تمدید آن مراجعه کردیم به ما گفتند طبق مصوبه‌ای که اتاق بازرگانی تصویب کرده، باید بر مبنای سه هزارم ارزش افزوده فروشتان پول پرداخت کنید تا کارت صادر شود کهحدوداً مبلغی معادل 23 یا 24 میلیون تومان می‌شد. ما نسبت به این مسأله اعتراض کردیم اما متأسفانه راه به جایی نبرد و به همین دلیل چندسالی است که کارت بازرگانیمان را تمدید نکرده‌ایم ونمی‌توانیم مستقیماً به بازار صادرات ورود کنیم و صادراتمان با واسطه‌ها صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: متأسفانه هرجا که درآمدی برای کارخانه‌ها باشد، بخش دولتی پیش‌قدم شده و باعث می‌شود شرکت‌های تولیدی به آنچه که می‌خواهند، نرسند.

توتون‌چی افزود: از طرف دیگر دستمزد آسیابانی برای هر تن گندم، 130 هزار تومان تعیین شده درحالی که دستمزد واقعی بالاتر از این مقدار است و باید مبلغی برای شرکت باقی بماند تا توان جبران هزینه‌هایش را داشته باشد که البته این دستمزد بسیار دیر پرداخت می‌شود و با گذشت دو الی سه ماه از آخرین باری که ما اقدام کردیم، هنوز دسمتزدمان را پرداخت نکرده‌اند.
مدیرعامل کارخانه آرد دزفول بیان کرد: خوشبختانه ناحیه شمال خوزستان گندم‌های خوبی دارد اما گندم‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهند بعضاً بادزده و سن‌زده هستند و برخی هم درصد افت بسیار بالایی دارند و متأسفانه این گندم‌ها را به اجبار تحویل کارخانه‌ها می‌دهند.
علی‌اصغر گلی، مدیرعامل شرکت آرد تولیدی غنچه اهواز در ادامه تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما در زمینه صادرات، ضمانت‌نامه‌های بانکی است که نیاز به وثیقه‌های سنگین دارد، از طرف دیگر مسائل مربوط به گمرک با پروسه‌های اداری طولانی مدت است و در بخش ارزی شرکت بازرگانی دولتی هماخذ مجوزها، پاسخ‌نامه‌ها و مکاتبات اداری حدود 15 روز طول می‌کشد و متأسفانه همه این موارد باعث تعویق در انجام کارها می‌گردد. لذا باید ساز و کاری اتخاذ شود تا کارها سریع‌تر انجام شده، بازار صادرات رونق گرفته و مشتریان از دست نروند.

عبدالحمید جلالی، مدیرعامل کارخانه آرد خوزستان در بخش پایانی این گزارش به خبرنگار ما گفت: وقتی گندم را از بورس خریداری می‌کنیم حدود دو هفته زمان می‌برد تا مجوزها را به ما بدهند یعنی از روزی که گندم از تالار بورس خریداری می‌شود تا زمانی که حواله اخذ گندم به دست ما برسد حدود دو هفته زمان می‌برد که اصلاً قرار بر این مسأله نبود و بنا بود تمامی این پروسه‌ها در سریع‌ترین زمان انجام شود. خوشبختانه پروسه‌های بخش گمرک نسبت به قبل بهتر شده و در کمترین زمان کارها انجام می‌شود اما اکنون برای خرید گندم از بورس از ما یک ضمانت‌نامه می‌خواهند و پس از آنکه ما گندم را خریداری کرده و آرد را صادر کردیم، باز هم حدود یک هفته زمان می‌برد تا ضمانت‌نامه را به ما برگردانند. این مشکل به شرکت بازرگانی دولتی برمی‌گردد که قرار بود کارها را در سریع‌ترین زمان انجام دهد. این درحالی است که گمرک به بخش عمده‌ای از تعهدات خود عمل کرده اما شرکت بازرگانی دولتی که ما خودمان را جزوی از آن می‌دانیم، نسبت به انجام تعهداتش بدقولی می‌کند. پیشنهاد من این است که امر خرید و کلیه امور مربوط به صادرات را به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 واگذار کنند. این بهترین اتفاق ممکن و مهم‌ترین درخواست ما از شرکت بازرگانی دولتی است.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٦        ساعت:     ١٠:١٢

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...