صفحه اصلی > گندم  


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  چالش‌های خرید تضمینی گندم، فرصتی برای سوء‌استفاده دلالان

  هرچند دولت به سمت افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان رفته اما نرخ تعیین شده، مطابق با انتظار کشاورزان نبوده و این موضوع سبب سوءاستفاده دلالان در این بازار شده است.

            

به گزارش غلات نیوز از ایرنا، گندم‌کاران ایران تا پایان تیرماه بیش از ۶ میلیون تن گندم به سیلوهای دولت تحویل داده‌اند و قرار است افزایش خرید تضمینی گندم و به حداقل رساندن واردات در سال جاری، نیاز ۱۰ تا ۱۱ میلیون تنی گندم در مصرف داخلی را تامین کند.

امسال دولت ۲ دلیل عمده برای افزایش خرید تضمینی گندم و تامین نیازهای داخلی گندم از کشاورزان ایرانی دارد. از سویی واردات گندم به علت مشکلات ارزی، دولت را به سمت کاهش واردات سوق داده است. ضمن آنکه واردات گندم نسبت به خرید تضمینی از گندمکاران ایرانی، چندان به صرفه نبوده و دولت با احتساب نرخ تعیین شده از سوی هیات وزیران در فروردین‌ماه امسال، از کشاورزان گندم ارزان‌تری می‌خرد.
با این‌حال این تنها معادله تعیین‌کننده در بازار گندم ایران نیست. نباید دست دلالان را که به طور عمده از کشورهای عربی برای خرید گندم کشاورزان به داخل کشور می‌آیند، نادیده گرفت. احتمالاً پایین بودن نرخ رسمی یکی از معضلات امسال دولت در تحقق خرید تضمینی پیش‌بینی شده گندم باشد.
با این وجود پیش‌بینی دولت در سال جاری، خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم است. چنان‌که جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفته، با وجود شرایط مساعد اقلیمی و عملکرد مناسب در مزارع پیش‌بینی می‌شود تولید گندم به بیش از ۱۴ میلیون تن برسد.
با توجه به مصرف سالیانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن گندم در داخل، نیازی به واردات نداریم. امسال برآورد می‌شود از مجموع ۱۴ میلیون ‌تن تولید گندم، حدود ۱۱ میلیون تن خرید تضمینی شود و ۲ تا ۳ میلیون تن نیز به عنوان علوفه دامی مورد استفاده قرار گیرد.

چرا گندم ایرانی برای دولت به صرفه‌تر است؟

آخرین روز تیرماه، نرج جهانی هر بوشل گندم ۵۳۵ سنت آمریکا را نشان می‌دهد که با این حساب بهای وارداتی گندم برای دولت حدوداً تا ۳۵۰۰ تومن به ازای هر کیلوگرم گندم است.
این نرخ نسبت به قیمتی که دولت برای گندم کشاورزان ایرانی تعیین کرده است، خیلی بالاتر است. در عین حال دولت برای حمل‌ونقل کالای وارداتی نیز باید هزینه‌هایی متحمل شود.
ششم فروردین ۹۹ با تصویب هیات وزیران نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۲۵۰۰ تومان تعیین شد.
طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی؛ از آغاز فصل برداشت تا تاریخ سی و یکم تیرماه امسال، ۶ میلیون و ۱۵۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ۱۵ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان خریداری و ۱۲ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان از بهای این محصول به گندمکاران پرداخت شده که بر این اساس میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸.۵ درصد رشد داشته است.

خرید تضمینی گندم درحالی ۱۵ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان هزینه داشته است که اگر قرار بر این بود همین میزان گندم، وارد کشور می‌شد، با احتساب نرخ جهانی بیش از ۲۱ هزار و ۵۳۹ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشت. این حدود هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت، معادل هزینه خرید حدود ۲ میلیون و نیم تن دیگر گندم از کشاورزان ایرانی است.
ابعاد این مساله وقتی روشن‌تر می‌شود که هزینه‌های حمل‌ونقل گندم را نیز لحاظ کنیم. مرادی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه درباره تفاوت قیمت واردات و خرید گندم داخلی کشور گفت: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم بعد از پیگیری‌های زیاد به ۲۵۰۰ تومان رسیده است. اگر قرار باشد همین گندم را از طریق واردات تامین کنیم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و … قیمت هرکیلوگرم گندم به ۶ یا هفت هزار تومان هم می‌رسد.

بنابراین هزینه‌های واردات هر کیلو گندم برای دولت حدوداً سه برابر هزینه خرید تضمینی گندم داخلی بوده و طبیعی است که در شرایط  کنونی دولت گرایش به خرید گندم از کشاورزان ایرانی داشته باشد. اما آیا متقابلاً کشاورزان ایرانی نیز تمایل به فروش محصولاتشان به دولت را نیز دارند؟

کدام سیاست‌ها بازار دلالان گندم را داغ می‌کند؟
گندم‌کاران ایرانی در عین حال که باید برای کشت گندم سال بعد مبلغی را ذخیره کنند، باید هزینه‌های کود، بذر و سم و قیمت‌های بالای تراکتور و ادوات کشاورزی را نیز بپردازند.
قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به تولیدکنندگان این اختیار را می‌دهد که محصول خود را با هر قیمتی در بازار آزاد به فروش برسانند و چنانچه موفق به فروش محصول خود نبودند، دولت مکلف است با نرخ خرید تضمینی، محصول آن‌ها را برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی خریداری کند، اما در شرایط کنونی دولت کشاورزان را مکلف می‌کند با نرخ تعیین شده گندم را به مراکز دولتی بدهد.
از طرفی تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان و نرخ بالاتری که دلالان به کشاورزان پیشنهاد می‌دهند، در کنار مشکلات معیشتی و هزینه‌های تولید محصول برای کشاورزان موجب می‌شود خرید تضمینی دولت دچار چالش باشد.
این مساله به طور مستقیم به سیاست‌گذاری دولت در حوزه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم وابسته است. اگر تورم ادوات کشاورزی و کود و سم و ... را لحاظ کنیم، نرخ ۲۵۰۰ تومانی افزایش چندانی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد.
وقتی کشاورزان در معیشت خود مشکل داشته باشند، طبعاً بازار دلال‌های گندم نیز داغ خواهد بود و کاهش تمایل کشاورزان به کاشت گندم در سال‌های آتی مساله خودکفایی گندم را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

عده‌ای با خرید و ذخیره‌سازی، آن را پس از تبدیل به آرد و ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که سود این امر تنها به جیب عده‌ای واسطه و دلال می‌رود.
تشکل‌های صنفی در این بخش تاکید دارند اکنون با توجه به مشکلات ارزی دولت، باید بیش از پیش منافع کشاورزان را  در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تامین کند.
محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز گفته بود: با توجه به آنکه نرخ گندم در کشورهای همسایه بالاتر از قیمت داخلی است از این رو بسیاری از تجار بازارهای هدف با قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید گندم از دلالان می‌کنند و همین موضوع موجب شده تا کشاورزان تمایلی به تحویل این محصول به مراکز دولتی نداشته باشند.

براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، محصولات کشاورزی از جمله گندم باید در بورس کالا عرضه شود و با قیمت بازار مورد معامله قرار گیرد. این طرح که برای کشاورز و دولت مزیت‌های زیادی دارد، در شرایط کنونی می‌توانست بخشی از مشکلات کشاورزان را در این حوزه حل کند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٤ مرداد ١٣٩٩        ساعت:     ١٠:١٢

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...