صفحه اصلی > گندم  


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 در نشست خبری امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران مطرح شد:

  دستاوردهای 40‌ساله انقلاب اسلامی ایران در صنعت گندم، آرد و نان

  به گزارش غلات نیوز، نشست خبری دکتر یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، صبح امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در محل این شرکت برگزار شد. همچنین در این نشست رؤسای صنف زنجیره گندم، آرد و نان و نیز دکتر یزدجردی رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، مهدی خان‌محمدی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران، آثاریان رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی کشور و فتحعلیان دبیر انجمن صنفی سیلوداران حضور داشتند.

            

دکتر سیف در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه ظرف مدت سه سال اخیر بالغ بر۱۳ میلیون تن در کشور تولید گندم داشته‌ایم که قریب به ۱۱ میلیون تن صرف خوراک انسانی شده است، اظهار کرد: تلاش کردیم امروز دستاوردهای چهل‌ساله کشور را از زبان کسانی بشنویم که مویی در این صنعت سفید کرده‌اند. در شرایطی هستیم که در تمام صنایعی که امروز در این نشست حضور به هم رسانده‌اند، به عنوان صنعت درجه ۲ شناخته نمی‌شویم. وی ادامه داد: امروز مجهزترین کارخانه‌های آرد دنیا در کشور ما قرار دارد و ما لبه تکنولوژی دنیا حرکت می‌کنیم. امروز بخشی از این تکنولوژی در کشورمان تولید می‌شود که این جای افتخار دارد.سیف افزود: ما اکنون در حوزه صنعت و تولید نان و ماشین‌سازی نان در دنیا حرف اول را می‌زنیم و امروز تکنولوژی نان را به دنیا صادر می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه بیان کرد: در حوزه ماکارونی، چه قبل از انقلاب و چه اوایل دوران بعد از جنگ، ماکارونی که قابلیت طبخ مناسب داشته باشد، در کشور نداشتیم اما امروز ماکارونی ما یکی از برندهای معتبر کشورهای منطقه است.
سیف در ادامه با بیان اینکه در تمامی این حوزه‌ها امروز صنعت ما یک صنعت رو به تعالی است، تصریح کرد: در سال ۵۷ فقط ۷۷۰ هزار تن ظرفیت سیلو در کشور داشتیم اما امروز قریب به ۱۷ میلیون تن ظرفیت استاندارد سیلوی بلندمدت در کشور ایجاد شده و قریب به ۴ میلیون تن ظرفیت استاندارد کوتاه‌مدت داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز آماده‌سازی فصل خرید تضمینی ۹۸ گفت: امسال یک اتفاق جدید در حوزه شاخص‌های مراکز خرید فراهم کرده‌ایم و آن شاخص رفاهی کشاورزان است که جزو شاخص‌های اجباری مراکز خرید شده که باید حداقل امکانات رفاهی در این مراکز ایجاد شود و در صورت اجرای این امر، مجوز خرید سال بعد برای این مراکز صادر خواهد شد.رئیس هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه در خصوص وضعیت اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی خاطرنشان کرد: سیاست قیمت تضمینی، مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی است اگرچه این سیاست را در حوزه ذرت و جو اجرا کردیم اما با توجه به حجم خرید و حساسیت‌های تولید گندم و پیش‌بینی اینکه تولید گندم در فصل خرید ۹۸، 11/5 میلیون تن خواهد بود و ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی لازم دارد، اگر قرار به اجرای سیاست قیمت تضمینی باشد، باید سیاست‌های لازم در کارخانه‌های آرد و سیلوها فراهم شود.در ادامه نشست، دکتر یزدجردی با اشاره به پیشرفت صنعت آرد در دوران چهل‌ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: قبل از انقلاب، 4/5 میلیون تن ظرفیت تولید آرد در کشور داشتیم که به‌ وسیله آسیاب‌های سنگی و غلتکی تولید می‌شد که به لحاظ بهداشتی ریسک بالایی داشت اما پس از انقلاب این آسیاب‌ها جمع شد و در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون تن ظرفیت تولید آرد در کشور داریم در حالی که مصرف کشور صرفا به ۱۱ میلیون تن می‌رسد و شرایط خوبی برای صادرات آرد و محصولات آردی در کشور فراهم است که البته این شرایط پس از انقلاب ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از تکنولوژی خوبی در صنعت آرد برخورداریم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ تکنولوژی صنعت آسیابانی هستیم، بخشی از ماشین‌آلات در داخل کشور تولید می‌شود ضمن اینکه بخشی از ماشین‌آلات علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر هم صادر می‌گردد.رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران در ادامه گفت: قبل از انقلاب، کارخانه‌های آرد حتی مدرن در کشور، فاقد آزمایشگاه بودند اما در سال ۶۸، عزمی ملی از سوی وزارت بهداشت، وزارت جهاد و صنایع ایجاد شد که کارخانه‌ها را به داشتن آزمایشگاه ترغیب کردند و به مرور این مسأله اجباری شد و کارخانه‌ها مجهز به آزمایشگاه شدند و بعد از آن، اجباری شدن استقرار مسئولین فنی در کارخانه‌های آرد اتفاق افتاد.یزدجردی افزود: همچنین در زنجیره گندم، آرد و نان، پیش از این استانداردسازی وجود نداشت. در حال حاضر اگرچه اول و آخر زنجیره هنوز استاندارد نیست اما در زمینه آرد، استاندارد، تدوین و اجباری شد و این دستاوردی مهم پس از انقلاب اسلامی بود و در آرد از استاندارد ملی اجباری برخوردار شدیم و همه کارخانه‌ها ملزم به رعایت آن شدند.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات، سال گذشته کارخانه‌ها صادرات خوبی به کشور عراق داشتند اما بعد از تلاطم‌های ارزی اخیر، این روند مقداری متوقف شد. کارخانه‌های آرد، این بازار را به راحتی به دست نیاورده‌اند، سال‌های گذشته ما هیچ نقشی در بازار صادراتی نداشتیم اما به کمک دکتر سیف توانستیم بازاریابی کرده و در کنار رقبا در بازارهای صادراتی نقش‌آفرینی کنیم. ما این بازار را به دست آوردیم و فکر می‌کردیم امسال سهم بیشتری از این بازار را در اختیار خواهیم داشت اما متاسفانه به دلیل مشکلات گمرکی، سهم ما در بازار صادراتی در حال حاضر بسیار کم شده و رقبا خیلی سریع سهم بازار ایران را پر کردند و متاسفانه دوباره گرفتن این سهم برای ما کار مشکلی است. از مسئولین می‌خواهیم مساعدت نمایند تا دوباره بتوانیم این سهم را به دست بیاوریم.
در بخش دیگری از این نشست خان‌محمدی گفت: در سال ۵۷ اولین بخش خصوصی بودیم که ماشین‌آلات را وارد کردیم. تا سال ۵۷ نان صنعتی برای مردم شناخته شده بود اما متاسفانه در دوران جنگ رشد نان صنعتی در کشور کم شد که البته پس از جنگ مجدد نان صنعتی به چرخه رشد بازگشت و خوشبختانه امروز شاهد پیشرفت نان صنعتی در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی تلاش می‌کردند که در حوزه نان صنعتی ما را به خودشان وابسته کنند،  اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از ماشین‌آلات ما در کشور تولید می‌شود ضمن اینکه علاوه بر مصرف داخلی، بخشی از ماشین‌آلات هم صادر می‌گردند.
خان‌محمدی با اشاره به مشکلات تأمین مواد اولیه وارداتی پیش از انقلاب بیان کرد: ۸۰ درصد خمیرمایه وارداتی بود ضمن اینکه کشور از بهبودهنده‌ها و مکمل‌ها برخوردار نبود. خوشبختانه امروز کارخانه‌های مجهزی در کشور راه‌اندازی شده که ضمن تأمین نیاز داخلی، در زمینه صادرات هم بسیار موفق عمل کرده‌اند.دبیر  اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران در ادامه با بیان اینکه صادرات تکنولوژی نان در کشور آغاز شده است، گفت: خوشبختانه صنعت نان کشورمان به جایی رسیده که تکنولوژی نانمان را صادر می‌کنیم و این افتخار بزرگی است که نان ما امروز به کشورهای خارجی وابسته نیست.همچنین در ادامه آثاریان اظهار کرد: در سال ۱۳۱۶یک کارخانه ماکارونی کوچک از سوی یک شخصیت دولتی ایجاد شده بود که تولید پایینی داشت و پس از آن افراد دیگری آمدند و شروع به ایجاد کارگاه‌های کوچک ماکارونی کردند. با اینکه پس از انقلاب و شروع جنگ امکانات زیادی نداشتیم، تعداد کارگاه‌های تولید ماکارونی در کشور به تعداد ۳۵۰ واحد رسید. وی با بیان اینکه پس از جنگ، کشور به فکر ایجاد کارخانه‌های مجهز اتوماتیک افتاد، بیان کرد: از سال ۷۴ تولید کارخانه‌های ماکارونی در کشور آغاز شد و ۲ کارخانه تک و مانا ایجاد گردیده و به صورت اتومات شروع به فعالیت کردند اگرچه تولید اوایل امر کم بود اما درخواست به مرور در بازار زیاد شد و توسعه یافت. خوشبختانه امروز بالاترین و برترین کارخانه‌های ماکارونی را در ایران داریم و به جرأت می‌توان گفت خطوط تولید ماکارونی در کشورمان حتی از ایتالیا هم جلوتر است.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان ماکارونی در کشور در ادامه با اشاره به کیفیت بالای گندم دوروم ایران و و ورود تکنولوژی تولید آرد سمولینا در ایران پس از انقلاب گفت: میزان تولید ماکارونی در گذشته شاید به ۱۰ تن می‌رسید اما در حال حاضر کارخانه‌های بزرگ ماکارونی در کشور سالانه ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید دارند.  در بخش پایانی این نشست خبری فتحعلیان بیان کرد: قبل از انقلاب، قسمت عمده‌ای از گندم مصرفی‌مان را از خارج وارد می‌کردیم و سیلوهای کمی داشتیم که مربوط به بخش دولتی بود و جوابگوی نیاز نگهداری یک‌ساله گندم در کشورمان نبود. پس از انقلاب درگیر جنگ تحمیلی شدیم و کشور تصمیم گرفت به سمت خودکفایی گندم حرکت کند که البته زیرساخت‌های آن فراهم نبود زیرا تولید گندم در کشور افزایش یافت اما تعداد سیلوهای کشور نسبت به تولید کشور کمتر بود.
وی با اشاره به شرایط نامناسب نگهداری گندم‌ها به دلیل نبود امکانات سیلوی مناسب که عمدتا دچار مشکل کیفی و بهداشتی می‌شدند، تصریح کرد: از سال ۸۴ دولت تصمیم گرفت نهضت سیلوسازی را در کشور فراهم کند و در این راستا از بخش خصوصی هم با در اختیار گذاشتن امکانات و تسهیلات مناسب دعوت به همکاری کرد که خوشبختانه از سوی بخش خصوصی بسیار استقبال شد و از سال ۸۶ به بعد سیلوهای بخش خصوصی بهره‌برداری شده و با آخرین امکانات روز دنیا ساخته شدند و خوشبختانه در حال حاضر نگهداری گندم در کشور به نحو احسن انجام می‌شود. دبیر انجمن سیلوداران ادامه داد: از دو الی سه سال پیش، کشور به خودکفایی کامل در زمینه گندم رسید و خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که از طرف بخش خصوصی و کارخانه‌های آرد در حوزه ذخیره‌سازی ایجاد شد، در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن سیلوی استاندارد بلند‌مدت ذخیره‌سازی در کشور داریم که گندم‌ها هم به لحاظ کیفی و هم بهداشتی در بهترین شرایط نگهداری می‌شوند.
فتحعیان خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به افزایش تولید گندم در کشور و مهیا نبودن شرایط ذخیره‌سازی، پروسه تخلیه محموله‌های گندم عمدتا با مشکلاتی همراه بود که ضررهایی را به همراه داشت اما خوشبختانه در حال حاضر این مشکلات رفع شده و علاوه بر گندم، جو و ذرت نیز به راحتی در سیلوهای بلندمدت کشور قابل نگهداری هستند.


 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٤ بهمن ١٣٩٧        ساعت:     ١٤:٢٩

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...