صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  دخل و خرج کشاورزان با هم نمی‌خواند؛ گندم‌کاران از پرداخت دیر هنگام مطالبات ناراضی‌اند

  پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم از یک سو و تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سویی دیگر همچون زخمی عمیق بر تن خسته کشاورزان نشسته است و امید و رمق برای کشت دوباره این محصول را از آنان ربوده است.

            

به گزارش غلات نیوز از تسنیم، برداشت خوشه‌های طلایی گندم در این استان مدتی است که آغاز شده و این روز‌ها نیز همچنان در نقاط مختلف استان در حال انجام است. با این که وقت آن رسیده تا گندم‌کاران بنشینند و مزد چندین ماهه خود را دریافت کنند، خستگی این چند ماه کار نفس‌گیر را از تن به در کنند، اما افزایش نرخ تورم در طول مدت کاشت تا برداشت نفس از کشاورزان بریده است.

در زمان کاشت و داشت نهاده‌هایی همچون سم و کود با افزایش چند برابری قیمت نسبت به سال گذشته رو‌برو شده است، در نهایت در زمان برداشت نیز هزینه‌های حمل و نقل گندم و همچنین هزینه برداشت توسط کمباین‌هایی که هیچ استانداردی نداشتند و موجب ریزش بیش از 3 درصدی گندم می‌شدند همچنان خستگی را بر تن کشاورزان نگه داشته است.

از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری 2500 تومان اعلام شد که در مقابل هزینه‌های تولید مبلغی بسیار ناچیز است و نمی‌تواند جبران این حجم از هزینه را کرده باشد، وقت حساب و کتاب که می‌رسد مشخص می‌شود تنها مزد و عایدی که برای کشاورزان باقی مانده است همین خستگی چند ماهه ناشی از کار طاقت‌فرسای کشاورزی بوده است.
با این حال با این که قرار بود تا پرداخت مطالبات کشاورزان نیز در همان روزهای ابتدایی تحویل گندم به مراکز دولتی ظرف مدت 48 ساعت انجام گیرد، اما کشاورزان اذعان دارند پرداختی‌ها نامرتب و دیرتر از موعد تا دو هفته بعد از تحویل گندم به مراکز دولتی نیز انجام می‌شود که این بعد قولی‌های دولت‌مردان در پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز زخمی دیگر بر پیکره کشاورزی و تولید محصول استراتژیک گندم وارد می‌کند.

کشاورزان با اعلام اینکه چاره‌ای جز تحویل گندم به سیلو ها ندارند، معتقدند به اجبار باید هر قیمتی را که دولت برای گندم اعمال می‌کند را قبول کنیم، با این شرایط تورم که این چنان روز به روز در حال افزایش است انتظار‌ها بر این بود تا دولت تغییر نظری در قیمت خرید گندم داشته باشد اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد. کود‌های همچون اوره و سم کنترل سن گندم در برهه‌ای از زمان داشت به شدت نایاب شد و به اجبار کشاورزان خرید این نهاده‌ها را به صورت آزاد انجام دادند به طوری که هر کیسه کود اوره از 50 هزار تومان با جهش 3 برابری قیمت به 150 هزار تومان خرید رسید،  و قیمت سم نیز تا 40 درصد افزایش داشت. با این تفاسیر خرج کشاورز برای نهاده‌‌ها با دلار 21 هزار تومانی محاسبه می‌شد اما دخلش در این روزها با دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شود.

به اعتقاد کشاورزان عدم تحویل گندم به مراجع دولتی صرفه اقتصادی بالاتری دارد زیرا در زمان حاضر که قیمت انواع نهاده‌های خوراک دام دارای مبلغی بسیار بالا است، گندم می‌تواند جایگزینی برای خوراک گران قیمت دام باشد، اما گله‌مندی بیشتر کشاورزان این است که قرار بود دولت تا دو روز بعد از تحویل گندم مطالبات را پرداخت کند که این امر نیز طبق قول انجام نمی‌گیرد. اما سوال این است، آیا راهکاری برای حل مشکلات پیش روی کشاورزان گندم‌کار در سطح کشور در سال آینده اندیشیده خواهد شد؟

ستار رحمنی، معاون فنی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: خرید تضمینی گندم امسال نسبت به نقطه نقطه سال 98 حدود 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در کنار خرید تضمینی گندم، دولت خرید توافقی را نیز در دستور کار دارد، با این حال میزان خرید تضمینی گندم در استان تا آخر روز 20 مرداد سال جاری 249 هزار و 842 تن بوده است که ارزش ریالی آن به میزان 634 میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون فنی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به این‌که از مبلغ مذکور 445 میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران استان تا حال حاضر پرداخت شده است گفت: 70 درصد مطالبات کشاورزان تا تاریخ 13 مرداد ماه سال جاری پرداخت شده و 30 درصد مطالبات هنوز پرداخت نشده است.

این مسئول با بیان این‌که واریزی وجه به کشاورزان به صورت کشوری انجام می‌گیرد و اداره غله استان‌ها در این امر دخیل نیستند عنوان کرد: ب خلاف سال‌های گذشته، پرداخت مطالبات گندمکاران با سرعت بیشتری انجام می‌شود، به طوری که انتظار پرداخت‌ها از یک ماه در سال گذشته به یک هفته در سال جاری کاهش یافته است. اما این اداره همواره سعی دارد تا در پرداخت مطالبات سرعت بیش‌تری داشته و زمان کم‌تری به این امر اختصاص دهد.

با این حال خودکفایی در تولید گندم به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک اهمیت بسیار بالایی دارد و همواره باید مورد حمایت دولت باشد، اما این امر اصلا انجام نمی‌گیرد و کشاورزان عملا از هر حمایتی مبرا هستند، اما با مشکلات عدیده‌ای که در سال جاری و سال‌های گذشته پیش روی کشاورزان بوده است، انتظار بر کاهش سطح تولید می‌رود با این وجود باز هم کشاورزان امیدوارند در تامین نهاده‌ها مورد حمایت دولت قرار گیرند تا بتوانند سال بعد با مشکلات کمتری در تولید این محصول استراتژیک روبه‌رو شوند.

قشر تولید کننده در سال جهش تولید از دولتمردان انتظار دارند تجدید نظر اساسی بر روی قیمت خرید تضمینی گندم داشته باشند و نیز به وعده‌ای که خود می‌دهند نیز عمل کنند و در زمان پرداخت مطالبات، دقت عمل بیشتری داشته باشند چرا که فرصت دو روزه در پرداخت را به دو هفته بعد موکول نکنند.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩        ساعت:     ١٠:٢٦

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...