صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مصرف کنندگان، تهدید جدید بازار غلات در ۲۰۲۰ هستند

  نگرانی از افزایش بی مورد تقاضای غلات در جهان/ قطعا کمبود تولید غلات در جهان وجود ندارد

  در شرایطی که در ابتدای همه گیری کرونا تولید کنندگان بزرگ غلات اقدام به وضع محدودیتهای صادراتی کردند و زمینه را برای افزایش قیمت آنها فراهم کردند، اقتصاددان ارشد فائو بر این باور است دیگر چنین وضعیتی ایجاد نمی شود و خطری که بازار غلات را تهدید می کند از جانب مصرف کنندگان است نه تولیدکنندگان.

            

بازار غلات یکی از بازارهای مهم کشاورزی در دنیا است و گندم و برنج  مهمترین منابع غذایی در دنیا هستند. این بازار در ابتدای همه گیری کرونا با بحران بزرگی روبرو شد و افزایش قیمت این محصولات ارزشمند غذایی زمینه را برای نگرانی مردم و دولتمردان فراهم کرد.بسیاری نگران بودند که این افزایش قیمت باعث برهم خوردن امنیت غذایی مردم در دنیا شود و دسترسی مردم به غلات را کاهش دهد ولی به سرعت این رویکرد تغییر کرد و نگرانی از بین رفت.

 سوال این است که دلیل افزایش قیمت غلات چه بود و آیا در طول تاریخ این وضعیت در دنیا سابقه داشته است یا خیر؟

سایت agricultutr news  در گزارش اخیر خود به بررسی این وضعیت پرداخت و نوشت:«دلیل این افزایش قیمت وضع محدودیتهای صادراتی و اختلال در عرضه بود. سیاستی که بارها تاکید شده است در شرایط بحرانی نباید استفاده شود ولی این بار هم به دلایل مختلف توسط کشورهای بزرگ صادر کننده غلات مورد استفاده قرار گرفت.

محدودیتهای صادراتی در بازار گندم برطرف شده است
عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در مصاحبه ای با اس اند پی گلوبال هم به این سوال پاسخ داد. وی در این مورد گفت:« بعد از همه گیری ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها در ماه های مارس و آوریل سال جاری ، کشورهایی از قبیل روسیه و قزافستان و اوکراین و ویتنام محدودیتهایی را برای صادرات کالاهای اصلی کشاورزی از جمله گندم و ارد گندم و برنج وضع کردند. این محدودیت روی غلات دیگر هم بود. روسیه که بزرگترین تولید کننده گندم در دنیا است  اعلام کرد در ماه های آوریل  تا ژوین سال جاری تنها ۷ میلیون تن گندم صادر می کند و این مساله فشار زیادی را به بازار جهانی وارد کرد و افزایش قیمتها را به همراه آورد.»

عباسیان ادامه داد:« البته دولتهای تولید کننده غلات هم تحت فشار بودند زیرا مسایلی از قبیل افزایش میزان فروش، ضعف ارزش پول ملی و افزایش میزان تقاضای داخلی به دلیل نگرانی مردم از آینده اقتصاد در شرایط کرونایی به دولتها فشار وارد می کرد تا سیاستهای تازه ای وضع کنند. در این زمان سیاست گذاران حوزه تجارت غلات در این کشورها نگران بودند که تمامی محصولات خود را در بازار بفروشند و نتوانند نیاز داخلی را تامین کنند. حتی این نگرانی وجود داشت که موج های تازه ویروس کرونا مانع از تولید در فصل بعدی شود و آنها نتوانند غذای مردم خود را تامین کنند. همین مساله باعث وضع محدودیتهای صادراتی شد.»

    در ماه های اخیر  بسیاری از کشورها از قبیل مصر خرید غلات را به شدت افزایش دادند. این نگرانی وجود دارد که اگر موج افزایش خرید ها در دنیا افزایش یابد و نگرانی در مورد موج دوم کرونا ، مردم را درگیر بحران های روانی بیشتری بکند، بازهم قیمت أنواع غلات در جهان افزایش یابد

دربازار برنج هم چالشهایی داشتیم
بعد از همه گیری کرونا بازار برنج هم با وضعیت تازه ای روبرو شد و افزایش قیمت برنج مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد کرد. عبدالرضا در مورد این شرایط به اس اند پی گلوبال گفت:« یکی از کشورهایی که این سیاست را اجرا کرد ویتنام بود که از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان برنج در دنیا است . ویتنام صادرات برنج را در ماههای مارس و آوریل کاهش داد که همین مساله باعث افزایش قیمت برنج در دنیا شد ولی در نهایت این محدودیت برداشته شد.از طرف دیگر هند هم که یکی دیگر از بزرگترین صادرکنندگان برنج در دنیا و هیچ محدودیتی برای صادرات وضع نکرد، به دلیل توقف پروازهای بین المللی و بسته شدن مرزهای بخش های زیادی از کشورهای دنیا نتوانست مانند قبل از کرونا برنج صادر کند.از طرف دیگر تایلند هم به دلیل خشکسالی نتوانست به اندازه قبل از همه گیری کرونا برنج صادر کند. همه این مسایل به افزایش قیمت در این بازار انجامید.»

تولید کنندگان دیگر بحران ایجاد نمی کنند
اقتصاددان ارشد فایو در پاسخ به این سوال که آیا انتظار می رود در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلادی صادرات غلات در دنیا با اختلالی از طرف تولید کنندگان بزرگ در این بازار روبرو یا خیر گفت:« «نگرانی این روزهای ما در مورد بازار غلات به تولید کنندگان علات ارتباطی ندارد بلکه مصرف کنندگان هستند که بازار را با چالش روبرو کرده اند. بازار هر روز با چالشهای تازه ای روبرو می شود و نگرانی در مورد  موج تازه بیماری یکی از مهمترین معضلات این روزها است.»

 او در انتها گفت:« قطعا ما کمبود عرضه در بازار نخواهیم داشت. درابتدای همه گیری مردم به سوپر مارکت ها هجوم بردند و تمامی مایحتاج خود را بیشتر از میزان مورد استفاده خریداری کردند ولی به نظر می رسد این وضعیت به پایان رسیده است و مردم متوجه شده اند که بحران کرونا ارتباطی با کمبود عرضه محصولات غذایی ندارد. ما با کمبود محصولات غذایی روبرو نیستیم ولی باید مدتی با ویروس کرونا و تبعاتی که روی زندگی ما دارد، زندگی کنیم. ولی در ماه های اخیر  بسیاری از کشورها از قبیل مصر خرید غلات را به شدت افزایش دادند. این نگرانی وجود دارد که اگر موج افزایش خرید ها در دنیا افزایش یابد و نگرانی در مورد موج دوم کرونا ، مردم را درگیر بحران های روانی بیشتری بکند، بازهم قیمت انواع غلات در جهان افزایش یابد. مساله ای که بسیار نگران کننده است.»

 

                                     تاریخ:      پنج شنبه ١٢ تير ١٣٩٩        ساعت:     ١١:٠٩

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...