صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 غلات نیوز گزارش می دهد؛

  محاسبه گاز مصرفی برای تعیین قاچاق آرد، چالش جدید نانوایان اصفهان

  اختصاصی/به گزارش غلات نیوز، اخیرا در استان اصفهان چالش جدیدی به راه افتاده که بر مبنای آن میزان پخت نانوایان به واسطه گاز مصرفی شان محاسبه می شود به این صورت که مصرف مقدار تعیین شده گاز (10متر مکعب) نشان دهنده این است که نانوا یک کیسه آرد مصرف کرده است، بنابراین با احتساب آن در طول یک ماه مشخص می شود کل سهمیه آردش را تبدیل به نان کرده یا اینکه در بازار آزاد فروخته است.

            

مسئولین سازمان صنعت معدن و تجارت این استان می گویند این اقدام در جهت جلوگیری از ترویج قاچاق آرد از واحدهای یارانه ای به آزادپز  صورت می گیرد.
یکی از نانوایانی که به دلیل این امر جریمه ای سنگین برایش اعمال شده  در گفت وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: بازرسین سازمان صنعت معدن و تجارت برای تخلف عرضه آرد خارج از شبکه 70 میلیون تومان جریمه برای واحد ما اعمال کرده اند درحالیکه ما چنین تخلفی را انجام نداده ایم بلکه مشعل های گاز ما به صورت بوغی است و از دم کبابی برای تنورمان استفاده می کنیم که فشار و مصرف گاز را کم می کند اما قدرت آن را بالا می برد. اما متاسفانه بازرسین سازمان صنعت بر مبنای خودشان و غیر منطقی این تخلف را برای ما درج کرده اند!
اما محمد رضا خواجه متخصص نان های سنتی نیز در این باره می گوید: نصب دم کبابی پشت مشعل شیپوری دستگاه نانوایی موجب حذف شعله مستقیم از روی نان های سنتی شده و باعث گردیده حرارت آتش تنور بیشتر شود مهم تر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف گاز می شود و به صورت 50 درصد مصرف گاز را کم می کند.
خواجه معتقد است بخش نامه سازمان صنعت مبنی بر مصرف 10 متر مکعب گاز برای پخت هریک کیسه آرد قابل ابطال بوده و ما اثبات کردیم که باتوجه به دستگاهی که نانوایان در تنورهایشان نصب کرده اند (دم کبابی)، هر کیسه آرد حدودا 3 متر مکعب گاز مصرف دارد نه 10متر مکعب که مبنای جریمه نانوایان قرار گرفته است!
 علیرضا احمدپور رئیس اتحادیه نانوایان مبارکه در این خصوص به غلات نیوز توضیح داد: طبق بخش نامه جدید سازمان صنعت معدن و تجارت  میزان 9/6 متر مکعب گاز برای پخت هر کیسه آرد در نانوایی محاسبه می شود اما از دید ما این موضوع کارشناسی شده نیست.
در واقع میزان گاز مصرفی بر حسب نوع پخت، نوع دستگاه و نوع نان متفاوت است به طوریکه به دلایل مختلف میزان مصرف گاز در یک واحد نانوایی از 2/8شروع می شود و هر در واحد متغیر است.
به فرض مثال هرچه تعداد نیروی انسانی شاغل در یک واحد نانوایی بیشتر باشد به دلیل افزایش سرعت کار مصرف گاز کاهش می یابد به همین ترتیب اگر تعداد نیروی انسانی کمتر باشد به دلیل افزایش زمان پخت قاعدتا مصرف گاز بالاتر می رود.
احمد پور افزود: علاوه براین، نوع مشعل مصرفی در دستگاه ها، صرفه جویی و مدیریت واحد صنفی در مصرف گاز و حتی نوع فصل ( زمستان یا تابستان) مصرف گاز را در هر واحد صنفی متغیر می کند.
رئیس اتحادیه نانوایان مبارکه ادامه داد: ما از کارشناسان سازمان نظام مهندسی در حوزه گاز دعوت کرده ایم و از واحدهای نانوایی بازدید به عمل آورده اند، کارشناسان این سازمان هم تایید می کنند که محاسبه 9/6متر مکعب برای گاز مصرفی هر واحد نانوایی کارشناسی شده نیست.
اما یکی از کارشناسان سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در این باره به غلات نیوز بیان کرد: در نامه ای که دیوان محاسبات عالی به سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان ارسال نمود اعلام شده بود که تعدادی از واحدهای نانوایی استان میزان مصرف گازشان در طی سال های 96 و 97 با میزان آرد مصرفی مطابقت ندارد که واحدهای مذکور از سوی بازرسین سازمان صنعت بررسی و تخلفشان محرز گردید.
وی با بیان اینکه درحال حاضر متاسفانه آرد یارانه ای با تفاوت قیمتی سرسام آور در بازار آزاد اصفهان به فروش می رسد، گفت: کیسه های آرد یارانه ای با قیمت اصلی 31 هزار و 400 تومان در بازار آزاد به نرخ 65 تا 70 هزار تومان به فروش می رسد!
این مقام مسئول ادامه داد: محاسبه گاز مصرفی برای هر واحد نانوایی کارشناسی شده است. درواقع برای هر متر مکعب گاز از طرف اداره گاز هزار ریال صرف می شود که بر این اساس برای پخت  هرکیسه آرد  با دستگاه های حرارت مستقیم و غیر مستقیم 8/5 تا 10 متر مکعب در واحدهای نانوایی مصرف خواهد شد.
وی عنوان کرد: در خصوص اینکه نانوایان عنوان می کند میزان مصرف گاز در هر واحد نانوایی بر حسب نوع دستگاه، نوع پخت و تعداد نیروی انسانی متفاوت بوده و معیار سازمان صنعت برای بررسی گاز نانوایی و جریمه نانوایان صحیح نیست باید بگویم این مسائل در میزان مصرف گاز تاثیر آنچنانی نداشته و شاید فقط در حد 2 مترمکعب تفاوت ایجاد کند.
کارشناس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان در خصوص اعمال جریمه های سنگین برای تخلف عرضه آرد خارج از شبکه واحدهای نانوایی گفت: نانوایان دولتی بابت هر کیسه آرد فروخته شده در بازار آزاد حداقل 10 هزار تومان هزینه مازاد دریافت می کنند که اگر این هزینه را به صورت ماهیانه و در طول یک سال در نظر بگیریم مبلغ کلانی به دست می آید که مطابق با همان مقدار جریمه برای متخلفین اعمال شده است.
این مقام مسئول در خصوص  نصب دم کبابی در واحدهای نانوایی و رابطه آن با کاهش مصرف گاز توضیح داد: نصب این دستگاه باید از سوی اداره استاندارد به تایید برسد. ضمن اینکه باید گفت نصب دم کبابی روی دستگاه پخت نانوایی شاید بتواند برای گرم کردن اولیه دستگاه خوب باشد اما تاثیری در کاهش مصرف گاز نداشته و اینکه گفته می شود مصرف گاز را به حداقل می رساند اصلا قابل تایید نیست.
 

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢١ بهمن ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٥٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...