صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  کوتاهی متولیان امر در جمع‌آوری نان‌های بی‌هویت سوپرمارکتی!

  اختصاصی/ اگر برای خرید نان‌های صنعتی به سوپرمارکت بروید، در قفسه‌ها نان‌های سنتی بسته‌بندی شده‌ای را می‌بینید که بدون هیچ نام و نشانی در کیسه‌های پلاستیکی برای فروش قرار داده شده‌اند و با قیمتی ارزان‌تر هم عرضه می‌شوند! متاسفانه در چند سال اخیر بازار عرضه این نان‌ها در سوپرمارکت‌ها حسابی داغ شده و مشتریان زیادی هم دارد.

            

سالیان گذشته خرید نان فقط از نانوایی‌ها میسر بود و مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند تا نان داغ را به سفره‌هایشان ببرند اما با ورود نان به سوپرمارکت‌ها، صف‌های نانوایی کوتاه‌تر شد و مردم کم‌حوصله امروز، خرید نان‌های بی‌هویت سوپرمارکتی را ترجیح می‌دهند! اما سوال اینجاست با وجود اینکه مسئولین امر از نحوه تولید این نان‌ها به خوبی آگاهند، چرا با عرضه این نان‌ها در سوپرمارکت‌ها  برخورد نمی‌کنند و ما کماکان شاهد نان‌های بی‌هویت سوپرمارکتی و متاسفانه حتی بیشتر شدن آن‌ها هستیم؟! آیا اهمیت به سلامت مردم در جلسات و برنامه‌های مسئولین ما جایی ندارد؟!

* نان‌های سنتی بهداشتی با بارکد به سوپرمارکت‌ها می‌آیند
بیژن مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز در این‌باره با غلات نیوز به گفت‌وگو پرداخت و گفت: متاسفانه منشأ تولید نان‌های بی‌هویتی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند، مشخص نیست و غالبا این نان‌ها در شهرستان‌های اطراف تهران و یا مکان‌های غیربهداشتی تولید می‌شوند البته در میان این‌ها، نان‌هایی هم هستند که در واحدهای مجاز بهداشتی و دارای پروانه کسب، تولید و عرضه شده باشند.
مقدم در این‌باره گفت: به دنبال این هستیم که برای نان‌هایی که در شرایط استاندارد و بهداشتی تولید می‌شوند، یک بارکد تعریف شده و این دسته از نان‌ها با این بارکد در سوپرمارکت‌ها عرضه گردند در واقع این اقدام به این دلیل صورت خواهد گرفت که فرق میان نان‌های غیر بهداشتی با نان‌های بهداشتی برای مردم مسجل شده و به سراغ نان‌های غیرمجاز نروند.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران بیان کرد: نان به طور کلی متولی ندارد و متأسفانه متولی خاصی هم برای رسیدگی به این امر مهم تعریف نشده است.

* وضعیت بسیار نامناسب تولید نان‌های بدون هویت/ کوتاهی وزارت بهداشت در رسیدگی
اما در ادامه محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: چندین جلسه با مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این خصوص برگزار کرده‌ایم و حتی نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیاری هم انجام شده اما متاسفانه به سرانجامی نرسیده است.
وی ادامه داد: از آنجا که نحوه تولید نان‌های سوپرمارکتی مشخص نیست، به نان‌های زیرپله‌ای معروفند و متاسفانه اغلب در باغ‌ها و مکان‌هایی که از لحاظ بهداشت محیط و سلامت بسیار نامناسب هستند، تولید می‌شوند و جای نان‌های صنعتی استاندارد و بهداشتی را در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها گرفته‌اند!
لزومیان با تاکید بر اینکه متولی جمع‌آوری نان‌های بی‌هویت و بدون شناسنامه، مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت است، بیان کرد: متاسفانه متولیان بهداشت هربار برای رسیدگی به این مساله بهانه‌های مختلفی مطرح نموده و هیچ‌گاه به وعده‌شان عمل نمی‌کنند!
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کشور ادامه داد: نان‌هایی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، الزاما باید دارای هویت و البته شناسنامه باشند. متاسفانه در تولید این نان‌ها از افزودنی‌های غیرمجاز و خطرناک مانند بلانکیت (جوهرقند) و جوش شیرین استفاده می‌شود.
وی معتقد است به این دلیل که تولیدکنندگان این نوع نان‌ها از هزینه اجاره‌بهای دکان نانوایی، بیمه و مالیات و سایر هزینه‌های جنبی معاف هستند، نان را با قیمتی ارزان‌تر از حد معمول در سوپرمارکت‌ها توزیع می‌کنند.
لزومیان با اظهار گله‌مندی از کوتاهی وزارت بهداشت در جمع‌آوری این نان‌ها اظهار کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی موظف است با عرضه این نان‌ها در سوپرمارکت‌ها، برخورد جدی داشته باشد و جریمه‌های سنگین برای سوپرمارکت‌دارانی که این‌گونه نان‌ها را عرضه می‌کنند، در نظر گیرد اما متاسفانه ما شاهد کوتاهی و بی‌توجهی مسئولین این ارگان در این زمینه هستیم!
در کنار عدم آگاهی در نحوه تولید این نان‌ها، یکی از دلایل گرایش مردم به مصرف این نوع نان‌ها، قیمت پایین آن نسبت به نان‌های صنعتی است.
لزومیان در این خصوص خاطرنشان کرد: حداقل 40 درصد از قیمت نان‌های صنعتی به هزینه بسته‌بندی، حمل و نقل و هزینه سوپرمارکت‌ها برمی‌گردد. طبیعتا برای احداث و راه‌اندازی واحدهای بزرگ صنعتی تولیدکننده نان، سرمایه کلانی صرف گردیده و با توجه به این مساله، قیمت عرضه این نان‌ها منطقی است البته باید در نظر گرفت تولید نان به روش صنعتی، در شرایطی کاملا بهداشتی و استاندارد صورت می‌گیرد و در واقع مصرف‌کننده با صرف هزینه جهت خرید نان‌های صنعتی، برای سلامتی خود هزینه می‌کند و این فرهنگ باید در میان مردم نهادینه شود.
اما سوال اینجاست که چرا اتحادیه سوپرمارکت‌داران از عرضه نان‌های بی‌هویت و بدون شناسنامه در واحدهای صفنی سوپرمارکت جلوگیری نمی‌کند؟
پیش از این، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران تهران در این‌باره به خبرنگار ما گفته بود: وضعیت عرضه نان‌های بی‌هویت در سوپرمارکت‌ها باید از سوی بازرسان اداره تعزیرات حکومتی بررسی شود و اتحادیه سوپرمارکت‌داران قدرت اجرایی در این راستا ندارد. البته ما به تمام اعضای صنف اعلام کرده‌ایم که از عرضه نان‌های بدون نام و نشان به جد خودداری شود و باید نان‌های صنعتی دارای هویت را عرضه نمایند.
به گفته وی، سوپرمارکت‌داران طبق قانون فقط موظف به فروش نان‌های شناسنامه‌دار هستند ضمن اینکه بازرسان اتحادیه در صورت مشاهده هرگونه نان بدون هویت در سوپرمارکت‌ها، به واحد مذکور تذکرات لازم را خواهند داد.
در این میان باتوجه به کوتاهی متولیان امر بالاخص وزارت بهداشت در برخورد با عرضه این نوع نان‌ها در واحدهای مواد غذایی و نیز عدم آگاهی مردم نسبت به نحوه تولید این نوع نان‌ها، ضروری است که آگاهی مردم در این زمینه ارتقاء یابد و مشتریان از پذیرش این نوع نان‌ها سر باز زنند تا در این صورت شاهد جمع‌آوری این نان‌ها از سطح عرضه باشیم.
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران تهران در این‌خصوص به خبرنگار ما گفت: اگر فردی به عنوان شاکی نسبت به نان عرضه شده در یک واحد سوپرمارکت، با اتحادیه تماس بگیرد، بازرسان ما واحد مذکور را بازرسی نموده و پس از تأیید تخلف، آن واحد را به سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی معرفی خواهیم کرد.
شایان ذکر است خبرنگار غلات نیوز برای بررسی این مساله به سراغ وزارت بهداشت، متولی اصلی این امر هم رفت که متاسفانه مسئولین این ارگان حاضر به پاسخگویی نشدند!



 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٤ بهمن ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...