صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  "جنگ گندم" و تلاش هند برای تبدیل شدن به اولین کشور صادرکننده گندم در جهان

  در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال جاری، هند یک روز پس از اعلام بالاترین رکورد صادرات گندم این کشور، از ممنوعیت صادرات این محصول به بهانه از بین رفتن آن به خاطر افزایش بی سابقه موج گرما و از طرفی افزایش یک شبه و چشمگیر قیمت آن در داخل کشور خبر داد.

            

به گزارش غلات نیوز از ایران آنلاین،دولت هند با اعلام خبر ممنوعیت صادرات گندم، یادآور شد که همچنان اجازه صادرات گندم را به کشورهایی که از پیش قرارداد بسته اند و کشورهایی که برای تامین امنیت غذایی شان درخواست داده اند را صادر می کند.

خریداران جهانی بر روی تامین گندم از هند یعنی دومین کشور تولیدکننده این محصول پس از اینکه صادرات آن از دریای سیاه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه متوقف شد، حساب کرده بودند. پیش از این ممنوعیت، هند هدف گذاری خود برای صادرات گندم را برای سال جاری ۱۰ میلیون تُن برآورد کرده بود.
به باور کارشناسان، بدین ترتیب ممنوعیت صادرات گندم  از هند می‌تواند به افزایش جهانی قیمت گندم و رکوردی جدید در قیمت این محصول  منجر شود و مصرف کنندگان فقیر در آسیا و آفریقا را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش قیمت غذا و انرژی نرخ تورم سالانه هند را به اندازه  ۸ سال در ماه آوریل در این کشور بالا برده است. نظریه کارشناسان اقتصادی این کشور چنین است که بانک مرکزی نرخ بهره را بالا ببرد تا بتواند قیمت ها را تحت کنترل درآورد.
قیمت گندم در هند با رکوردی بی سابقه به ۲۵ هزار روپیه (۳۲۲ دلار ) برای هر تُن در برابر قیمت دولتی حداقلی ۲۰ هزار و ۱۵۰ روپیه رسیده است. هند در ماه آوریل ۱.۴ میلیون تُن گندم صادر کرد و قرار است در ماه مه نیز حدود ۱.۵ میلیون تُن براساس قراردادهایی که امضا کرده صادر کند.

این اقدام هند انتقادهای گسترده ای را در سطح جهان به دنبال داشته است.

افزایش نگرانی‌های جهانی

پایگاه خبری هندی «هانس ایندیا» در گزارشی به تصمیم جدید دهلی نو مبنی بر ممنوعیت صادرات گندم اشاره می کند.

بر اساس این گزارش، به دنبال افزایش نگرانی های مربوط به از هم گسیختگی زنجیره تامین گندم از سوی اوکراین و روسیه، بسیاری از کشورها که قبلا این محصول را از این کشورها وارد می کردند، اکنون به دنبال منابع جدید تامین این غلات حیاتی هستند.

به استناد این گزارش، هند که پیشتر به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان به شمار می‌آمد، اکنون می‌تواند از شرایط فعلی به نفع خود استفاده کند و در جایگاه اول از نظر تامین گندم در جهان قرار گیرد.
گزارش های خبری نشان می‌دهد در حال حاضر غرب آسیا می‌کوشد نیاز خود به گندم را از طریق هند تامین کند.
به گفته وزارت غذا هند شماری از کشورها از جمله اندونزی، اسرائیل، عمان، نیجریه و آفریقای جنوبی گندم مورد نیاز خود را از هند خریداری می کنند. در حال حاضر افزایش ناگهانی بهای گندم موجبات نگرانی مصرف کنندگان و تولید کنندگان آرد را فراهم آورده است.

از دیگر سو، افزایش بهای گندم در شرایطی به وقوع پیوسته است که بالا رفتن ناگهانی دما در اواسط مارس می تواند در میزان برداشت این محصول تاثیر گذار باشد. آمارها نشان می دهد میزان برداشت محصول گندم در هند که پیشتر ۱۱۵ میلیون تن برآورد می شد به ۱۰۵ میلیون تن تنزل یافته است.

بر اساس موارد فوق پیش بینی می شود افزایش ناگهانی گرما و وقوع جنگ در اوکراین می تواند هند را به صادرکننده اصلی در تجارت جهان تبدیل کند.

آمارها نشان می‌دهد هند همواره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان به شمار می آمده است ، اما تاکنون نتوانسته است در جایگاه اولین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود.
به استناد آمارهای منتشر شده، در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ هند دست کم ۷ میلیون تن گندم صادر کرده است. این در حالی است که این رقم در سال مالی قبل از این تاریخ ۲ میلیون دلار بود.
به باور کارشناسان، پیش بینی می‌شود این رقم در سال مالی جاری به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن صعود کند.

انتقاد گروه هفت به تصمیم هند در تعلیق صادرات گندم

کشورهای گروه هفت به تصمیم هند مبنی بر تعلیق صادرات گندم که می‌تواند تنش در بازار این غله را افزایش دهد، انتقاد کردند.
به گزارش رادیو فرانسه، هند دومین تولیدکننده گندم جهان به تعلیق صادرات خود تصمیم گرفت و دلیل آن را حفظ ذخایر کافی تا برداشت محصول سال ۲۰۲۲ عنوان کرد که توسط موج گرمای استثنایی آسیب دیده است. این در حالی است که قرار بود گندم هند، کمبود تولیدات اوکراین و روسیه را در بازار جهانی جبران کند.

وزرای کشاورزی کشورهای گروه هفت که در اشتوتگارت آلمان گرد آمده بودند، بلافاصله از تصمیم هند انتقاد کردند چرا که این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که بازار جهانی گندم به دلیل جنگ در اوکراین متشنج است. «جم اوزدمیر» وزیر کشاورزی آلمان، پس از دیدار با همتایان خود گفت: اگر همه کشورها اعمال چنین محدودیت‌های صادراتی را آغاز یا حتی بازارها را تعطیل کنند، فقط بحران را وخیم‌تر می‌کنند و این امر خود به هند و کشاورزان آن نیز آسیب می‌رساند.

بر پایه این گزارش، تصمیم هند عجیب و دور از ذهن نیست چرا که در وضعیت عادی نیز هند مقدار کمی از گندم خود را صادر می‌کرد و دمای بالا به ویژه در منطقه اوتار پرادش سبب شده تا میزان گندم برداشتی از این منطقه کمتر از معمول پیش بینی شود.

با اعلام دولت هند، قراردادهای صادرات که قبل از این فرمان منعقد شده، قابل اجرا هستند و این اقدام تنها به صادرات آینده مربوط می‌شود که حتی هند در این مورد هم اعلام کرده درخواست‌ها را به صورت موردی «برای رفع نیازها» خواهد پذیرفت. قیمت گندم در هند با ثبت رکوردی بی سابقه به ۲۵ هزار روپیه (۳۲۲ دلار) برای هر تُن  در برابر قیمت دولتی حداقلی ۲۰ هزار و ۱۵۰ روپیه رسیده است. هند در ماه آوریل ۱.۴ میلیون تُن گندم صادر کرد و قرار است در ماه مه نیز حدود ۱.۵ میلیون تُن براساس قراردادهایی که امضا کرده صادر کند.

بازار جهانی گندم با نیاز ۲۰۰ میلیون تن در سال باید تامین‌کننده‌ای برای خود بیابد. در همین حال، تصمیماتی مشابه آنچه دولت هند اعلام کرده است وضعیت را پیچیده‌تر از گذشته می‌کند. حال نگرانی‌ روزهای آینده این است که آیا دیگر کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده گندم چون آمریکا و اروپا خود با مشکلات اقلیمی و آب وهوایی مواجه خواهند شد.

مصر نیز از هند درخواست کرده است همچنان به این کشور گندم صادر کند.


 

                                     تاریخ:      سه شنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠١        ساعت:     ١٠:٤٩

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...