صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  تلاش غیراخلاقی برای حفظ رانت سبوس!

  یادداشت جلیلوند، کارشناس صنعت گندم، آرد و‌ نان؛ چند روز پیش پرتال «آخرین خبر» به نقل از مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، اقدام به انتشار گفت‌وگوی وی نمود که جا دارد مسئولین محترم «آخرین خبر»، ابتدا به بررسی صحت یک موضوع پرداخته و در صورت اثبات آن، اقدام به انتشار نمایند یا اینکه حداقل جوابیه آن را برای روشن شدن افکار عمومی ‌انتشار دهند.

            

قبل از طرح موضوع، لازم می‌دانم عرض کنم که دین مبین اسلام، گناهانی را به عنوان گناه کبیره برشمرده است که در زمره گناهان نابخشودنی است و آیت‌ا... سید محمدحسین دستغیب در کتابی به نام گناهان کبیره به بررسی آن‌ها پرداخته است. از جمله گناهان کبیره، شرک به خدا، دروغ، قتل، تهمت، زنا، شهادت دروغ و کتمان حقیقت است. بر اساس تعالیم و فرمایش‌های ائمه اطهار (ع) و علمای اسلام، مرتکب این گناهان در صورت عدم توبه، در زمره فاسقان قلمداد گردیده، شهادتش پذیرفته نیست و مستحق عقوبت الهی است.
مدیرعامل محترم گفته‌اند که قیمت سبوس در سامانه ۱۴۰۰ تومان است و کارخانه‌ها بر اساس نامه صمت، سبوس را 4000 و ۴۵۰۰ تومان می‌فروشند. لطفا بفرمایند کدام کارخانه در کشور سبوس را به این قیمت فروخته است؟! احتمالاً دامداران سبوس را از عوامل مافیای رانت‌خوار سبوس به این قیمت‌ها خریداری کرده‌اند که این موضوع  از زمان دو قیمتی بودن سبوس وجود داشته و همواره مورد اعتراض صنعت آردسازی بوده است. به همین دلیل ستاد تنظیم بازار کشور پس از بررسی‌های کارشناسانه با نگاهی همه‌جانبه، برای رفع مشکلات بخش‌های درگیر و مرتبط به موضوع، مصوبه ۶۰/۸۷۲۰۶ را صادر نموده است.
 همچنین گفته‌اند که محاسبه قیمت ۶۴۰۰ تومانی شیر بر اساس سبوس ۱۴۰۰ تومانی انجام شده است. اگر اطلاع از مصوبات ندارند (که بسیار بعید است)، لازم است به نامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۲۴۴۱۲ مورخه 17/6/1400 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مراجعه فرمایند که مشخصا قیمت سبوس ۳۵۰۰ تومانی برای قیمت شیر ۶۴۰۰ تومانی در آن لحاظ شده است، همچنین مطالعه نامه شماره ۲۰/۸۶۰۳  جهاد کشاورزی در خصوص اعلام قیمت شیر ۶۴۰۰ تومانی ضروری است و با دقت فراوان نامه شماره ۲۸۱۰۵۶ مورخه 21/6/1400 معاونت محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه را نیز بهتر است بخوانند.
اعلام کرده‌اند که ۲۸ درصد از خوراک دام را سبوس تشکیل می‌دهد. لطفا بفرمایند میزان سبوس مصرفی به ازای یک کیلو شیر چقدر است؟ اگر دقیق محاسبه گردد، کمتر از ۱۰ درصد خوراک را شامل می‌شود در حالی که ۲۰۰۰ تومان به قیمت شیر اضافه شده است یعنی خیلی بیشتر از اثر قیمتی سبوس، قیمت شیر افزایش یافته که در جای خود پسندیده و پوشش‌دهنده سایر هزینه‌های دامدار خواهد بود.
گفته‌اند که دامداران به جای تولید، درگیر مکاتبه و نامه‌نگاری بیهوده‌اند! جناب مدیرعامل، دامدار واقعی کماکان به تولید خود ادامه می‌دهد و به جای خرید به قول خودتان سبوس ۴۰۰۰ و ۴۵۰۰ تومانی از دلالان، در حال حاضر سبوس را ۳۵۰۰ تومان مستقیما از کارخانه آرد دریافت می‌کند. نامه‌نگاری و تلاش بیهوده متوجه کسانی است که برای ابقای رانت دو قیمتی سبوس، آب در هاون می‌کوبند.

اشاره نموده‌اید متاسفانه در ستاد تنظیم بازار، شیطنت‌های خاصی وجود دارد! جناب مدیرعامل، ستاد تنظیم بازار متشکل از بیست و اندی از بالاترین مقامات کشور از جمله دادستان کل کشور، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، فرماندهی سپاه پاسداران، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی کشور، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و غیره است. ممکن است بفرمایید شیطنت‌های خاص از ناحیه کدام یک از این بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌است که دو پهلو فرمودید و با بیان مستقیم گفته نمی‌شود؟! حضرتعالی آگاهانه ضمن بیان غیرواقع و تهمت و افترا به اعضای ستاد تنظیم بازار کشور و شهادت ناحق، به دنبال چه منافعی برای چه کسانی هستید؟ آیا واقعا دامدار از جریان دو و چند قیمتی بودن سبوس بهره‌ای برده و می‌برد؟
جا دارد از اعضای محترم ستاد تنظیم بازار کشور که مصوبه کارشناسی شده و همه‌جانبه نگری شده را تنظیم و امضا نموده‌اند و در مسند قوای قضایی قرار دارند، درخواست گردد در برابر فرمایش‌های مدیرعامل محترم اتحادیه سراسری دامداران، برای مبرا ساختن اعضای ستاد تنظیم بازار از اتهام وارده، بررسی‌های لازم را مبذول نمایند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٩ شهريور ١٤٠٠        ساعت:     ١١:١٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...